(fwd) Apropos programvarepatenter

Petter Reinholdtsen pere at hungry.com
Mon Mar 21 15:32:14 CET 2005

Jeg fant denne på EFN-listen.  Kanskje den bør oversettes og spres i
Norge?

To: efn-listen at ifi.uio.no
From: "Bjørn Remseth" <rmz at rmz.priv.no>
Subject: Apropos programvarepatenter

En bra analogi: Hva om man kunne patentere litterære ideer,
hva ville det betydd for kreativitet og verdiskapning innen
litteraturen:

   o http://www.kuro5hin.org/story/2005/3/9/93357/91614

Etter å ha lest denne spurte jeg meg: Hva ville skjedd
med forlagsbransjen dersom slike patenter fantes ?
Min gjetning er at bransjen totalt sett ville vært mindre, men
at de aktørene som faktisk klarte å drive antagelig ville
overlevd  ganske bra, men at levetiden for copyright antagelig
ikke ville vært noe kortere enn i dag  :-)