[NUUG patent] "Regjeringen går inn for patentmedlemskap"

Gisle Hannemyr gisle at ifi.uio.no
Sun Mar 5 18:06:30 CET 2006

Petter Reinholdtsen wrote:
> Jeg ser fra digi.no at regjeringen ønsker a melde Norge inn i Den
> europeiske patentorganisasjonen (EPO).  Noen her som vet om dette er
> en god eller dårlig ting når det gjelder programvarepatenter?
> <URL:http://www.digi.no/php/art.php?id=294265>

Verken eller.

Norges forhold til EPO er veldig typisk for Norges forhold til
Europa - vi har valgt å stå utenfor, samtidig som Styret for det
Industrielle Rettsvern (aka. Patentstyret) her hjemme har vært
"flinkeste gutten i klassen" og i all sin praksis vært svært
lydhøre for avgjørelser EPO-apelldomstolen (som er der oppmykningen
har skjedd) og fulgt hvert minste vink derfra mht. EPO-praksis
når det gjelder programvarepatenter.

Nå er bataljen omkring programvarepatenter i Europa neppe over.
Status quo er at Kommisjonen og Parlamentet ikke er blitt
enige, og at det derfor ikke eksisterer noe omforent
Patent-direktiv for EU/EØS, jf.:
    http://www.theregister.co.uk/2005/07/06/eu_bins_swpat/

I fravær av noe nytt direktiv gjør EPO som de vil under dekke
av uklar lovgiving.  EPOs praksis er å godta programvarepatenter.
Den samme er praksis her hjemme (jf. Bellboy-saken).

Sannsynligvis kommer EU-Kommisjonen til å fortsette å fremme
forslag som direktiv-fester dagens EPO-praksis, og Parlamentet
kommer til å fortsette å stemme dem ned.  Noe av problemet i
EU-"demokratiet" er at de folkevalgte i Parlamentet ikke har
rett til å fremme noe forslag selv - alt de kan gjøre er å
stemme for eller i mot kommisjonens forslag.

Norsk patentpraksis har i mange år vært knyttet opp mot EPO.
Med mindre politikerne her hjemme har planer om å ta grep og
revidere norsk patentlov slik at den frigjøres fra EPO-praksis
(noe som garantert ikke vil skje) spiller det ingen rolle om
vi er med i EPO eller ikke.
--
- gisle hannemyr [ gisle{at}hannemyr.no - http://folk.uio.no/gisle/ ]