[NUUG patent] Slashdot: Alan Cox on Patent Law and GPLv3

Gjermund Skogstad gjermund at dins.no
Mon Jun 11 16:12:25 CEST 2007

Mandag 11 juni 2007 08:13, skrev Petter Reinholdtsen:
> <URL:http://yro.slashdot.org/yro/07/06/11/0059204.shtml>
>
>   "Linux kernel guru Alan Cox talks about kernel features, cooperation
>   with hardware vendors, and software patents. From the interview: 'I
>   don't think [Microsoft's patent threats] are the biggest danger. As
>   Microsoft has been finding out recently it is the patent trolls, and
>   organisations with buried patents in interesting areas that are the
>   biggest threat in the USA. The real answer to that problem, however,
>   is to pull the USA back into line with the majority of the world
> [...]

Jeg har tidligere, blant annet i debatt i nettforum, reflektert synet "vårt
regelverk sier at blant annet programvare og algoritmer ikke kan patenteres",
og har i flere sammenhenger blitt imøtegått av mennesker med tilsynelatende
god kompetanse på patentrett og praktiseringen av patentrett.

Budskapet jeg har mottatt er at det _er_ mulig å patentere programvare og
algoritmer i Norge innenfor rammene av norsk lov og juridisk praksis, men at
det stilles ganske strenge krav til slike patenter i forhold til begrep
som "oppfinnelse" og "trivialitet".

Jeg har ikke kompetanse til å påberope meg rollen som dommer i slike spørsmål,
så spørsmålet jeg har til folkene på denne lista er om noen kort kan utdype
hva som er riktig?

Slik jeg ser det er ikke vårt synspunkt at patenter på programvare er
uhensiktsmessig tjent med at miljøet blottlegger en manglende forståelse for
norske juridiske formaliteter og praksis.

Hvis denne postingen har noen relevans er vel heller ikke denne listen tjent
med en overforenkling av budskapet, selv om meldingene her er
tiltenkt "innvortes bruk"?

Noen?