[NUUG patent] Slashdot: Alan Cox on Patent Law and GPLv3

Vegard Nossum vegard at peltkore.net
Mon Jun 11 18:23:07 CEST 2007

On Mon, June 11, 2007 4:12 pm, Gjermund Skogstad wrote:
> Budskapet jeg har mottatt er at det _er_ mulig å patentere programvare og
> algoritmer i Norge innenfor rammene av norsk lov og juridisk praksis, men
> at
> det stilles ganske strenge krav til slike patenter i forhold til begrep
> som "oppfinnelse" og "trivialitet".
>
> Jeg har ikke kompetanse til å påberope meg rollen som dommer i slike
> spørsmål,
> så spørsmålet jeg har til folkene på denne lista er om noen kort kan
> utdype
> hva som er riktig?

Hei,

Jeg er ingen ekspert, og jeg er heller ingen advokat (IANAL). Derimot er
kommende svigerfar sertifisert EPO-patentadvokat (i Nederland), og vi har
hatt en liten (for meg opplysende) debatt angående programvarepatenter.

Følgende gjelder europeisk lovgivning, IKKE den norske, men dette vil bli
gjeldene også for Norge når vi også nå skal innunder EPO-lovgivningen.

1. Programvarepatenter som sådan er eksplisitt ikke tillatt (EPC 52, 1c;
http://www.european-patent-office.org/legal/epc/e/ar52.html). Det samme
gjelder for algoritmer og matematiske formler (IKKE patenterbare).

2. Løsninger på et teknisk problem ER patenterbart så lenge denne
løsningen for øvrig kvalifiserer som patent (f.eks. kravene til
nyskapning, trivialitet, osv).

Dvs. at man KAN patentere f.eks. en funksjon i en tekstbehandler som
automatisk gjør et søk på Internett for hvert ord som skrives inn i et
dokument og så viser en liste over eksisterende eksterne dokumenter som
likner på det lokale dokumentet. (Kun et eksempel).

Håper dette ikke bare lager mer forvirring :)

Vennlig hilsen Vegard