[NUUG patent] Slashdot: Alan Cox on Patent Law and GPLv3

Petter Reinholdtsen pere at hungry.com
Mon Jun 11 16:43:34 CEST 2007

[Petter Reinholdtsen]
> Jeg tror vel at regelverket har gjort det svært vanskelig å få
> programvarepatenter i Norge, og tror derfor det er lurt å fokusere
> på at regelverket i Norge er greit nok, og at vi må gjøre noe med
> praksisen.

Jeg tok en titt i loven, og fant i
<URL:http://www.lovdata.no/all/tl-19671215-009-001.html>, som starter
slik:

  § 1. Den som har gjort en oppfinnelse som kan utnyttes industrielt,
       eller den som oppfinnerens rett er gått over til, har i
       overensstemmelse med denne lov rett til etter søknad å få
       patent på oppfinnelsen og derved oppnå enerett til å utnytte
       den i nærings- eller driftsøyemed.

       Som oppfinnelser anses ikke noe som bare utgjør:

        1. oppdagelser, vitenskapelige teorier og matematiske metoder,
        2. kunstneriske frembringelser,
        3. planer, regler eller metoder for utøvelse av intellektuell
           virksomhet, for spill eller forretningsvirksomhet, eller
           programmer for datamaskiner,
        4. fremleggelse av informasjon.

Jeg synes det gjør det ganske klart at programvarepatenter ikke er
tillatt i Norge.  Det som gjør det uklart er 'noe som bare utgjør', da
det jo er et tolkningsspørsmål inne i bildet.

Vennlig hilsen,