[NUUG patent] Intellektuelt privilegium - et bedre IP-begrep

Petter Reinholdtsen pere at hungry.com
Thu Feb 5 14:08:48 CET 2009

Her er en bloggpost jeg skrev for noen dager siden, også tilgjengelig
fra <URL: http://planet.nuug.no/ >, som er interessant for patentsaken.

  Ofte brukes intellektuell eiendom som samlebegrep for opphavsrett,
  patenter, varemerker og forretningshemmeligheter. Problemet med
  dette begrepet er at det er svært misvisende. For det første er
  ingen av de begrensede monopolene det her er snakk om som kan kalles
  eiendom, og for det andre er egenskapene til de ulike monopolene så
  forskjellige at det er mer tilslørende enn opplysende å gruppere dem
  sammen i et sekkebegrep. Blant annet Richard Stallman har skrevet
  litt om dette[1].

  I dag kom jeg over en bloggpost fra Simon Phipps[2] som foreslår å
  bruke intellektuelt privilegium som begrep i stedet, da det gjør det
  klarere at det ikke er snakk om eiendom, men et tidsbegrenset
  monopol. Simon Phipps forteller videre at noen jobber med å skrive
  en bok med tittel Intellectual Property[3], og at boken er anbefalt
  av Lawrence Lessig. Jeg tror jeg skal begynne å bruke begrepet
  intellektuelt privilegium når jeg snakker om opphavsrett, patenter,
  varemerker og forretningshemmeligheter framover.

    1. http://www.gnu.org/philosophy/not-ipr.html
    2. http://blogs.sun.com/webmink/entry/intellectual_privilege
    3. http://www.intellectualprivilege.com/book.html

Jeg oppfordrer forresten alle som ikke er NUUG-medlemmer å melde seg
på den nye epostlisten interesserte at nuug, slik at dere mottar
annonseringer og annet fra NUUG.  Listeinformasjon er tilgjengelig fra

Vennlig hilsen,
Leder i NUUG