[NUUG patent] Gladnyhet fra New Zealand - forbyr programvarepatenter

Gisle Hannemyr gisle at ifi.uio.no
Thu Aug 29 12:24:52 CEST 2013

On 2013-08-29 11:33, Petter Reinholdtsen wrote:
> [Gisle Hannemyr]

> Jeg kjenner til lovene du henviser til, men at både du og jeg vet at
> praksis gjør at datamaskinprogrammer får innvilget patentbeskyttelse i
> Norge.  Eller mener du at det norske patentsystemet er i orden når det
> gjelder programvarepatenter?

Jeg mener at den lovendringen i New Zealand som du begeistres over er
av kosmetisk art. Den utgjør ikke noen *praktisk* forskjell hva angår
muligheten til å gi datamaskinprogrammer patentbeskyttelse. Poenget
mitt er at vi allerede har en *identisk* bestemmelse i den norske
patentloven. Som du selv skriver, så er det altså slik at denne
bestemmelsen er uten effekt, og at "praksis gjør at
datamaskinprogrammer får innvilget patentbeskyttelse i Norge".
Er det så en gladnyhet at New Zealand nå har vedtatt en
tilsvarende lov?

> Norge derimot har ikke et parlament og en regjering med medlemmer som
> forstår at programvarepatenter er en hemsko og ikke en fordel for
> programvarebransjen.  Det virker det derimot som om New Zealand har,
> og det misunner jeg dem virkelig.

Det kan godt være de har dette, men jeg har ikke sett noen nyheter
som tilsier at det faktisk er tilfelle.  Har du?

Vil videre minne om at patenter i New Zealand *ikke* innvilges av
parlament og regjering, men av et patentstyret innenfor de rammene
som er gitt av landets lover.  Ønsker man å forby programvarepatenter
må man ha *lover* som forbyr en slik praksis.  Det har man ikke
i New Zealand.  Det vi nøkternt kan konstatere, er altså at parlament
og regjering i New Zealand *ikke* har vedtatt en  lovendring som
utelukker programvarepatenter i noen sterkere grad enn den tilsvarende
lov i Norge.  Dvs. at patentstyrene i New Zealand fortsatt har i behold
den handlefriheten de trenger for å innvilge programvarepatenter i den
utstrekning de finner dette praktisk.

At noen politikere i New Zealand i disse dager på Twitter skryter på
seg et et forbud mot programvarepatenter som det ikke finnes spor
av i det lovverket de har vært med på å vedta gir, slik jeg ser det,
ingen grunn til begeistring.
--
- gisle hannemyr [ gisle{at}hannemyr.no - http://folk.uio.no/gisle/ ]