[NUUG video] Plan for videoopptak av NUUG-møtet i kveld

Petter Reinholdtsen pere at hungry.com
Tue Dec 9 10:48:43 CET 2008

Her er planen for video-opptak for kvelden, slik jeg har forstått det.
Vi forsøker en flerkameraproduksjon med to kamera og prosjektørbildet
som kilder.  Det trengs flere folk, så jeg håper flere fra
videogruppen kommer.  Jeg tar med NUUGs videobag og litt ekstra
utstyr, Ole Kristian kjøper firewirekabler, og Christer tar med seg
sitt kamera og en egnet bærbar for å koble den til resten av
oppsettet.

Dvs. at vi trenger 2 kamera, 3 bærbare, 1 VGA-DV-overgang, 2
USB-minnepinner med Debian/dvsource-firewire, 3 firewire-kabler
(liten-liten, liten-?, liten-stor), en VGA-kabel og en rekke
strømkabler.

Hva trengs i tillegg til det som finnes i NUUGs videobag:

 - 1 firewire-kabel for kobling av NUUGs kamera eller VGA-DV0overgang
   mot bærbar (typisk med liten-liten plugg) - Ole Kristian kjøper
   liten-liten og liten-stor i dag.

 - 100/1000-TP-switch for å koble maskinene sammen - Petter forsøker å
   låne hos USIT.

 - 3 TP-kabler - Petter låner hos USIT.

 - 1 bærbar PC med firewirewire og USB-bootstøtte (Christer tar med)

 - 1 firewire-kabel for kobling av Christers kamera til PC (Christer
   har med)

 - strømkabel til VGA-DV-boksens strømforsyning (kan i nødsfall bruke
   en av overgangene til Mac-strømforsyningen).

Tror dvswitch kan kjøre greit nok på MacBook-boksen, og det er min
plan.  Ser for meg at vi lager en DV-kilde som viser
http://www.nuug.no/images/nuug-video-background.png, og denne kan være
en grei skjerm å vise først og sist under opptaket.  Så får vi håpe at
det er IO og CPU-kapasitet nok til å håndtere fire samtidige
DV-kilder.

Ser for meg at vi filmer til DV-tape i parallel, i tilfelle
dvswitch-oppsettet feiler underveis.

Har forresten tenkt litt på hvordan dvswitch kan automatisk sette seg
selv opp når alt kobles sammen, og tror vi kan bruke avahi til dette.
Da kan dvswitch annonsere på nettet at den er klar til å mikse video,
og dvsource- og dvsink-prosessene hente ut hostname og port fra avahi
for å vite hvor de skal koble seg opp.  Da vil det bare være å koble
alt sammen for å få det til å fungere.  avahi-publish og avahi-browse
ser ut til å være kommandolinjeverktøy vi kan bruke hvis vi ikke
patcher dvswitch til å gjøre dette automatisk.