[NUUG video] Plan for videoopptak av NUUG-møtet i kveld

Petter Reinholdtsen pere at hungry.com
Tue Dec 9 23:48:58 CET 2008

Her er en liten oppsummering fra dagens video-opptak.  Det gikk ikke
så bra.  Ole Kristian fikk tak i det meste vi trengte, slik at
videobaggen begynner å bli ganske komplett.  Det var dog tre problemer
som gjorde at resultatet ikke ble så bra.

 - Kameraet til Christer har ikke firewire-kontakt, og kan dermed ikke
   kobles til dvswitch slik ting fungerer i dag.  Vi fikk dermed ikke
   bruk for den andre bærbare maskinen.

 - Den eksterne mikrofonen fungerte fortsatt ikke ved opptak.  Testet
   med øretelefoner, og fikk lyd i disse når den var koblet til, men
   opptaket ble uten lyd.  Aner ikke hva dette kommer av.  Vi koblet
   den løs og brukte mikrofonen internt i kameraet.

 - dvswitch fungerte greit for miksing, men resultatet viste seg etter
   foredraget (rakk ikke teste og oppdage dette før vi startet) å gi
   en ødelagt DV-fil etter første bildebytte fra kamera til
   prosjektør.  Mistenker at dette kommer av at VGA-DV-dingsen gir
   annen bildestørrelse enn DV-kameraet.

Det meste av dette tror jeg ville vært oppdaget og kanskje løst med
mer testing i forkant, gjerne uten en stram tidsfrist.  Det trengs
dermed testing og dokumentasjon av det en finner ut før dette fungerer
som det skal.  Jeg har meldt dvswitch-problemet til epostlisten for
prosjektet, og håper på tips der om hvordan vi kan unngå
miksingsproblemer i framtiden.

Det hadde også spart oss for mye arbeide hvis to de planlgt innkjøpte
bærbare var tilgjengelig, slik at vi slapp å bruke tid på å få låne.

Vi hadde backup-plan med filming til DV-tape, slik at vi har opptak at
den biten som forhåpentligvis er OK.  Jeg skal forsøke å starte
uthenting av dette i morgen.