[NUUG video] DVSwitch med USB er mulig

Petter Reinholdtsen pere at hungry.com
Thu Dec 18 23:33:45 CET 2008

I dag testet jeg å hente ut DV-strøm fra NUUGs videokamera via USB.
Det fungerer ikke ut av boksen med verktøyene i Debian/Lenny, og
fungerer heller ikke med dvswitch slik den er implementert i dag.  Det
er derimot mulig å få det til å fungere med en del mindre endringer.

dvswitch bruker dvgrab for å hente ut DV-strømmen fra firewire, og
nyere dvgrab (version 3.2 i Debian/unstable) fungerer med USB og NUUGs
kamera, hvis en bruker '-V --input /dev/video0' som argumenter.
dvgrav versjon 3.1 som finnes i Lenny fungerer ikke, selv om dette er
ment å fungere fra og med versjon 3.0.

Hvis vi brukere nyere versjon av dvgrab, og endrer dvswitch til å lime
på de to argumentene nevnt over, så vil vi kunne bruke USB i stedet
for firewire til å hente ut DV-strøm fra kameraet.  Jeg har laget en
patch for å fikse dvswitch tilgjengelig fra
<URL:http://lists.alioth.debian.org/pipermail/dvswitch-devel/2008-December/000094.html>.

Hvorvidt vi kan bruke samme oppsett for HDV-kameraet til Christer er
høyst usikkert.  Det beste hadde vært om kameraet kunne stilles inn
slik at det leverer DV-strøm via USB, og ikke HDV.  HDV er nemlig
komprimert MPEG, og må i tilfelle rekodes og reduseres oppløsningen på
før signalet kan sendes inn i dvswitch.