[NUUG video] Innkjøp av utstyr.

Jarle Bjørgeengen jarle at bjorgeengen.net
Sat May 24 14:19:54 CEST 2008

Nytt forslag etter innspill fra gruppen.

On Fri, 2008-05-23 at 12:50 +0200, Jarle Bjørgeengen wrote:
> Hei,
>
> jeg foreslår at nuugs videogruppe kjøper inn følgende utstyr, som et
> basisutstyr som kan oppbevares og tas med, eller avtale levering, av
> folk som alltid er med på møtene, og at den som tar på seg filme-oppdrag
> benytter ferdigpakket bag med utstyr.
>
> Dette for å sikre best mulig basis dekning av foredrag.
>
> Kamera kan kobles rett på nerdhaven og dvgrabbe direkte til disk, jeg
> eller Petter kan gjøre dette. Jeg kan sikkert ha mere eller mindre fast
> jobb med enkoding og overføring av opptak samt oppdatering av wiki.

> [...]

Vi trenger stativ. Ingen diskusjon rundt dèt .

> *Kamera
> http://www.fotovideo.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=66805#

Litt frem og tilbake ang. fremtiden. Ingen er direkte uenig at dette er
et billig og ok alternativ i øyeblikket. Ser at kameraet har gått ut og
at det begynner å bli færre minDV kameraer som blir solgt nye. Volumet
av miniDV kameraer som er blitt solgt skulle likevel tilsi at en
situasjon hvor det er vanskelig/ dyrt   å ikke få lest tapene enda tar
en del år.Og vi har automatisk backup på billig media.

> * Kamerabag og ryggsekk eller trillebag til å stappe alt oppi.

Det må vi ha . Til mic'er også muligens . Se kommentar om mic .

> * Mic
> http://www.fotovideo.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=34734

Etter innspill foreslår jeg da at vi kjøper f. eks denne :

http://www.bhphotovideo.com/c/product/383975-REG/Azden_200ULT_Dual_Channel_Wireless_Microphone.html

to kanals transmitter / receiver (Enig Herman ?)

En passende mygg , en passende mic som står i stativ rettet mot publikum
og et enkelt stativ til denne   (Herman kan gjerne komme med anbefaling
her ) Vi bør vel også ha plass til transceiver og mic'er i bagen ?

I tillegg bør vi legge ved et sett med enkle hodetelefoner i bag'en slik
at lyden inn til kamera kan verifiseres ok.

> * Skjøteledning.

Ingen diskusjon.

Regnestykket blir da omtrent:

Trådløs transceiver $587 = 3000 NOK + moms 750 NOK = 3750,-
Kamera ca 3000,-
(Ser at mini DV kameraene begynner å bli vanskelig å få tak i ) Vi kan
kanskje se om vi kan finne noe brukt på finn også)
Mygg+mic+stativ (overslag fra herman, går ut fra 4000-9000 inntil
videre)
Stativ ca. 1000,-
Kamerabag med plass til mic'er osv  ca. 1500 ?
Skjøteledning ca 100,-
Hodetelefoner ca. 200-300,-

Vi havner altså på ca. mellom 15 og 20 lapper for et slikt kit.

Petter  er det økonomi til dèt ?

- Jarle