[NUUG video] Spleising av DV-filer med kino?

Jarle Bjørgeengen jarle at bjorgeengen.net
Fri Nov 14 13:42:33 CET 2008

On Nov 14, 2008, at 1:27 , Petter Reinholdtsen wrote:

> [Jarle Bjørgeengen]

> Ah, takk.  Litt forvirret, dog:
>
>  Til slutt velger man eksport-tab'en, og velger dv2 med opendml
>  støtte som output-format. og deaktiverer eventuell
>  audio-re-encoding.
>

> Hva betyr "dv2"?  Er det det samme som "DV AVI Type 2"?

Jeg får nok oppdatere den litt. dv2 = dv-avi type 2 ja. (Det er kun
avi som har flere typer i denne sammenheng, beklager utydelighet.)

> Jeg antar at
> audio-re-encoding er det samme som "Resample Audio".

Ja.

>  For min del er
> det en fordel at dokumentasjonen ordrett refererer valg i GUIet. :)

Ja. Litt upresist skrevet. Det er jo bra at noen endelig har lest og
testet den :-)

>  NB: Husk å sette "last-frame" for eksporten til siste "frame" av
>  alle klippene, og ikke bare det klippet som sist var aktivt
>
> Er det noen elegant måte å gjøre dette på, eller må en huske og skrive
> inn tallene manuelt?

Synes å huske at det var lett for å bli feil i den versjonen jeg
testet på da, og at man ihvertfall måtte dobbeltsjekke at det ble
riktig, og skrive inn dersom det ikke oppdaterte seg på bakgrunn av
posisjonen til markøren i "edit"-vinduet. Kan ha blitt bedre i senere
versjoner dog.

- Jarle