[NUUG video] MIME-typer støttet av ulike browser-utvidelser

Petter Reinholdtsen pere at hungry.com
Tue Nov 25 13:10:11 CET 2008

Siden i sommer har jeg satt meg inn i multimediautvidelser til
nettlesere, for å se hvilken vi bør velge i Skolelinux.  Vi ser ut til
å ende opp med mozilla-mplayer, som støtter de fleste av testsidene vi
har notert oss.

Nylig fikk jeg laget en oversikt over hvilke MIME-typer som fungerer
med de ulike utvidelsene, og oversikten finnes tilgjengelig på
syntes den var så overraskende og interessant at jeg vil dele den med flere.

Det er kun 6 MIME-typer som støttes av alle utvidelsene:
application/x-mplayer2, audio/mpeg, video/mpeg, video/quicktime,
video/x-ms-asf-plugin og video/x-msvideo.  MIME-typen jeg valgte for
Ogg Theora på NUUGs server, video/ogg, viser seg å kun være støttet av
xine-plugin og totem-mozilla, og MIME-typen audio/x-mpegurl som jeg
valgte for spilllisten til video-vinduet på NUUG-sidene viser seg å
ikke være støttet av hverken totem-mozilla (den mest brukte i Debian)
eller av mozilla-plugin-vlc.

Jeg antar derfor at vi bør bytte spillisteformat eller MIME-type til
et som er støttet av flere (usikker på hva som bør velges), og at Ogg
Theora (*.ogv) bør få application/ogg som MIME-type i stedet for
video/ogg, i hvert fall fram til flere utvidelser støtter video/ogg.

Noen som har innspill og syn på saken?

CC til Audun, i tilfelle han ikke er abonnent på video at nuug, da han
har god peiling på multimediapublisering på web.