[NUUG video] NUUG doneres en Macbook til videobruk

Jarle Bjørgeengen jarle at bjorgeengen.net
Wed Nov 26 09:14:23 CET 2008

On Nov 24, 2008, at 2:33 , Petter Reinholdtsen wrote:

> [Petter Reinholdtsen]
>

> Personlig hater jeg musplater, og dennes er ikke et unntak, så jeg
> endte opp med å bruke USB-mus.  Det kan være en ide å skaffe til
> videobaggen.

Notert.

> Forsøk på å koble både VGA-DV-overgangen (firewire) og videokameratet
> (USB) til maskinen feilet, da jeg ikke fikk til USB-tilgang til
> videostrømmen.

Dette skjønte jeg ikke helt. Det er jo firwire porter på macbooken ?
Virker ikke disse med debian ?

> Det trengs dermed en ekstra mskin med firewire-port.
> Da trengs det også enten en switch (100 mbit/s eller 1 gbit/s) eller
> en krysset kabel i tillegg.  I alle fall dette bør dermed
> skaffes/lånes før full test:
>

> - bærbar med firewire (eventuelt PCMCIA firewire-port)
> - switch m/nettkabler eller krysset kabel
> - USB-mus
> - firewire-kabler
> - øretelefoner

Jeg mente dette  var allerede notert i første mail. (Bortsett fra MUS
som nå er lagt til)

Har forøvrig lagt ønskelista inn på http://wiki.nuug.no/utstyr og
slått sammen ønskeliste på kort og lang sikt til en liste.

> Usikker på om dette er så enkelt som jeg håpet.  Mulig det er enklere
> med høyere oppløsning.  Kanskje det er best å ta bort 'File'-menyen?
> Bildet fra kameraet er høyere enn bildet fra VGA-DV-overgangen, slik
> at problemet med for høyt vindu kun gjelder når en kobler opp
> kameraet. :)

Er du sikker på at skjermen ikke støtter høyere oppløsning en 800
vertikalt ? Min 15" MacBook støtter 1440x900.

- Jarle