[NUUG video] blip.tv for publisering av NUUG-filmer?

Petter Reinholdtsen pere at hungry.com
Tue Oct 21 06:21:10 CEST 2008

[Petter Reinholdtsen]
> Friprog-senteret har hatt i bruk blip.tv for publisering av filmer.
> Den er Flash-basert, og gir i tillegg tilgang til originalfilen som
> ble lastet opp.

En ulempe med flash-avspilleren er at den ikke fungerer med noen av
flashavspillerne uten bruksbegrensninger (testet gnash 0.8.4), slik at
det ikke er et alternativ for de som kun bruker fri programvare. :(

> Jeg har testet litt med embedding av video på en webside, og
> <URL:http://www.nuug.no/aktiviteter/20071211-accessibility/> viser
> resultatet så langt.  Den bruker <object>-taggen for å legge inn
> videoen, og en omdirigering via en M3U playliste for å hindre at Opera
> laster ned hele videofilen før den tror at websiden er ferdig lastet
> ned.

Jeg har aktivisert dette for de to siste foredragene, og laget
include-fil for å gjøre det enkelt å aktivisere for tidligere
foredrag.  Usikker på om vi bør bruke MPEG1- eller Ogg Theora-filen
for dette.  Det kommer an på hva flest maskiner kan spille av.  Har
valgt MPEG1-filen så langt.