[NUUG video] Problemer med lyd på opptaket fra prisen (Was: blip.tv for publisering av NUUG-filmer?)

Petter Reinholdtsen pere at hungry.com
Fri Oct 24 11:52:19 CEST 2008

[Petter Reinholdtsen]
> Lurer på hva som har gått galt.

Bjørn Ove forteller at det heller ikke er lyd på DV-tapen. :(

Jeg kom på at Alf-Tonny nevnte noe om problemer med å ta opp lyd under
opptaket av skolelinux-konferansen, og fikk ham til å beskrive på
#nuug-video hva som var problemet.  Her er IRC-loggen:

<alfton> problemet var at mic var stilt feil
<alfton> den skal stå på den mitterste instillningen, ikke øverst
  under opptak
<pere> Brumle: alfton har erfaring med bruk av kameraet, han brukte
  det til å ta opp skolelinux-konferansen.
<pere> alfton: høres ut som noe som bør inn på sjekklisten for bruk av
  kameraet.  onsdagens nuug-arrangement ble nemlig tatt opp uten
  lyd. :(
<alfton> ups
<alfton> ikke bra

<pere> riktig trist, faktisk. :) Skummelt at kameraet kan droppe lyden
  slik. :(
<alfton> ja når ting ikke blir gjort riktig
<alfton> også kan det og bytte batterier i micen være en luuuur ide
<pere> jøss, er det batterier i micen...
<alfton> ;)
<alfton> det som også er litt fint, som du sikkert så jeg gjorde,
  plugget inn hodetelefoner, før og være 100% sikker på at ting
  fungere.. (hadde ikke jeg gjort det, hadde hele bruker konferanset
  hvert tatt opp med bare støy)
<alfton> (og da hadde du hengt meg til tørk på ett eller annet stativ
  til skrekk og advarsel)
<pere> jeg så ikke hva du gjorde, nei.  det er grunnen til at jeg dro
  deg hit.
<pere> alfton: så øretelefoner er lurt å ha i bagen?
<alfton> jah
<alfton> da forsikkrer du deg at det er lyd

Jeg tror dermed vi trenger en sjekkliste på wikien for bruk av
kamerabagen, og øretelefoner for sjekk av lyden.