[NUUG video] Erfaringer med videoproduksjon av GoOpen 2009

Keld Jørn Simonsen keld at dkuug.dk
Sun Apr 19 14:41:11 CEST 2009

On Sat, Apr 18, 2009 at 11:11:42PM +0200, Petter Reinholdtsen wrote:
> [Keld Jørn Simonsen]
>
> Hvilket format lagrer dette kamera i?

avi. Det er eksempler på dette formatet, som det kommer ut af kameraet
på http://video.dkuug.dk - et lille eksempel ses på
http://video.dkuug.dk/2008-04-09-noooxml/MVI_1081.AVI

Men i dag ville jeg nok kjøpe et annet kamera.
Hvilket vet jeg ikke. Eneste krav er at det kan zoome ved video.
Noe som kanskje laget noe mer komprimert.
Men kanskje er det ikke optimalt, fordi det krever større cpu-kraft i
kameraet. jeg tror at filene er så store fordi kameraet ikke bruker
komprimering.

> Hvorfor mpeg2?  Hvorfor ikke Ogg Theora?  Hvilken ffmpeg-kommandolinje
> bruker du for å konvertere?

Det kunne godt være ogg-theors. jeg har valgt mpg fordi det er en
iso-standard og fordi de allerfleste kan avspille det umiddelbart.

jeg bruker følgende linje (som jeg har lært av dere)

ffmpeg -i $1 -r 25 -author "Keld Simonsen - keld at dkuug.dk" -copyright 'GNU Freee Documentation License' -b 1600 -y -vcodec mpeg1video $2

-author og -license virker visst ikke.

Hilsen
keld