[NUUG video] Erfaringer med videoproduksjon av GoOpen 2009

Herman Robak herman at skolelinux.no
Sun Apr 19 15:06:13 CEST 2009

On Sun, 19 Apr 2009 14:41:11 +0200, Keld Jørn Simonsen <keld at dkuug.dk> wrote:

> avi. Det er eksempler på dette formatet, som det kommer ut af kameraet
>http://video.dkuug.dk - et lille eksempel ses på
> http://video.dkuug.dk/2008-04-09-noooxml/MVI_1081.AVI

 AVI er en container som kan inneholde alt mellom himmel og jord.

Det vesentlige spørsmålet er hvilken kodek som brukes.  Jeg tipper
det er MJPEG.  MJPEG er, som navnet antyder, JPEG pakket i en strøm.
Hvert bilde er komprimert og lagret separat, noe som gjør klipping
raskt og enkelt, men gir mindre komprimering.  DV ligner på MJPEG,
men er mer kompleks, og gir høyere kvalitet/bitrate.

> Men i dag ville jeg nok kjøpe et annet kamera.
> Hvilket vet jeg ikke. Eneste krav er at det kan zoome ved video.
> Noe som kanskje laget noe mer komprimert.
> Men kanskje er det ikke optimalt, fordi det krever større cpu-kraft i
> kameraet. jeg tror at filene er så store fordi kameraet ikke bruker
> komprimering.

 Det må komprimere, da billig elektronikk og flash-brikker ikke har
rask nok I/O for ukomprimert video.  Men komprimeringen er mindre
effektiv enn det man bruker i publiseringsformatene.

MJPEG og DV er symmetriske; koding og dekoding krever like mye
CPU-kraft.  Publiseringsformatene som bruker bevegelseskompansering
krever langt mer CPU for kodingen.

--
Herman Robak