[NUUG video] Erfaringer med videoproduksjon av GoOpen 2009

Keld Jørn Simonsen keld at dkuug.dk
Sun Apr 19 17:25:48 CEST 2009

On Sun, Apr 19, 2009 at 02:55:43PM +0200, Odin Omdal Hørthe wrote:

> Eittkameraproduksjon med eit lite kompaktkamera er alt for enkelt ja.
> Det er sjølvsagt at det hadde vore mykje enklare, men det hadde òg
> ikkje gjeve det same resultatet. No skal det segjast at tvo av rommi
> på GoOpen vart tekne på den måten, med berre eitt kamera og ingen ting
> meir.

ja, det er sjelvsagt mer professjonellt å ha flere kameraer og egen
strøm til præsentasjon.

jeg synes dog at kvaliteten av mine videoer i 640x480 er ganske
brukelig. Og da jeg startet ut hadde jeg ikke penger til den store
løsnningen.

et-kameraløsningen har også fordeler mht logistik: ingen bånd, kan tas
med på sykel (inkl stativ), produksjonstid inkl opplastning og
komprimering typisk på en dags tid. Selve opptaket er også ganske enkel,
det er kun et enkelt kamera som skal settes opp, og det er ikke noe med
noen mikrofoner.

> Det er nok meir interessant å forenkla uppsettet vårt og gjera det
> meir robust, men *ikkje* mista det som gjer det bra (fleire kamera +
> eigen straum for presentasjon)
>
> Dessutan høyrast det ikkje ut som um du kann gjera live streaming med
> uppsettet ditt, og det er òg litt av sjarmen :-)

Nei, jeg kan ikke lage webstrøm, med det utstyr jeg har nå.

det ville jeg gjerne. Og kanskje ha en produksjonsgang, hvor live
strømmen lagres med en gang på serveren, og så noe redundans med at
hvis allt glipper, at jeg så har alt video på en bærbar.
Og gjerne noe miksning med flere mikrofoner og kameraer og p-i-p.

Hilsen
keld