[NUUG video] Erfaringer med videoproduksjon av GoOpen 2009

Petter Reinholdtsen pere at hungry.com
Sun Apr 19 21:17:37 CEST 2009

[Keld Jørn Simonsen]
> avi. Det er eksempler på dette formatet, som det kommer ut af
> kameraet på http://video.dkuug.dk - et lille eksempel ses på
> http://video.dkuug.dk/2008-04-09-noooxml/MVI_1081.AVI

Det er MJPEG, ser jeg.  Webserveren er ikke i stand til å håndtere
filstørrelsen, virker det som.

> Men i dag ville jeg nok kjøpe et annet kamera.
> Hvilket vet jeg ikke. Eneste krav er at det kan zoome ved video.

For bruk med dvswitch bør det støtte DV over Firewire eller USB, selv
om det er mulig å konvertere til DV fra andre formater on-the-fly
vha. ffmpeg om nødvendig.

> Det kunne godt være ogg-theors. jeg har valgt mpg fordi det er en
> iso-standard og fordi de allerfleste kan avspille det umiddelbart.

Ogg Theora er nok bedre for nedlasting enn MPEG2 (mer komprimert).

> jeg bruker følgende linje (som jeg har lært av dere)
>

> ffmpeg -i $1 -r 25 -author "Keld Simonsen - keld at dkuug.dk"
>   -copyright 'GNU Freee Documentation License' -b 1600 -y -vcodec
>   mpeg1video $2

I tillegg har du skrivefeil i -copyright (Freee -> Free).

> -author og -license virker visst ikke.

-copyright eller -license?