[NUUG video] Test stream av dagens medlemsmøte

Herman Robak herman at skolelinux.no
Wed Feb 11 22:37:45 CET 2009

On Wed, 11 Feb 2009 22:02:34 +0100, Hans-Petter Fjeld <atluxity at gmail.com> wrote:

> Om jeg skulle kritisere noe må det være lyden.
> Andre mente det var bra, men jeg hørte en generell susing,
> virket som om det var pga mikrofonen var stilt inn på for
> høy forsterkning eller noe.

 Det hørtes ut som mikrofonen satt på kameraet.  Dette er
det enkleste og vanligste, med minst risiko for å feile for
amatører.  Men det gir bare god lyd når kameraet er ganske
nær taleren.  Helst mye nærmere enn kameraet var her.

> De som sitter i nærheten av kameraene må såklart tenke over
> støy de produserer i form av tastetrykk og museklikk,

Med mikrofonen festet på taleren ville ikke disse lydene vært
hørbare.  Susingen fra ventilasjonen og den gjallende rom-
klangen ville også vært så godt som borte.

Trådløse mikrofoner er på videogruppens TODO.  Men vi vil
helst kunne høre publikum også.  For det trengs det flere
mikrofoner og en lydmikser.  Og noen må betjene lydmikseren.
Men det kommer nok. :-)

--
Herman Robak