[NUUG video] Praktiske detaljer om storsalen i Chateau Neuf, kabling, lyd, LAN og Internet.

Herman Robak herman at skolelinux.no
Fri Feb 20 19:52:51 CET 2009

On Fri, 20 Feb 2009 10:19:52 +0100, Lars Håkedal <larsha at ulrik.uio.no> wrote:

> Jeg vet ikke om man har fått oversikt over stikk i storsalen, men jeg
> tviler litt på at man kommer unna å ha med seg solide mengder kabel.

 Det var stikk ved scenen.  Lyden har også uttak der, ifølge Tore.
Vi ønsker å ha kameraene langt foran, nær scenen.

> RF-regi har ved et par anledninger (uten hell, må nevnes) drodlet på å
> få de som arrangerer FLL i Oslo til å legge arrangementet til CN, og
> etter de på-baksiden-av-en-serviett-planene vi har laget for hvordan
> vi ville satt opp videoproduksjonen så ville vi stått helt øverst i
> rommet, bak bakerste rad.

 Man får mye bedre kontakt med de på scenen hvis kameraet står
langt foran, i høyde med dem.  Vi kan ta inn lyden fra PA bak
i lyd/lysboden, og ha mikseren der.  Forhåpentlig er LAN-et raskt
nok til å sende to strømmer med DV fra stikkene ved scenen opp til
boden.  Det er visst ikke stikk inne i bodene, men det skulle
visst være mulig å få improvisert.

> Der pleide det å være noen provisoriske serveringsbord som lett
> lar seg flytte for gjøre plass til vår 6-manns produksjonsrigg.

 Heldigvis er vår «rigg» ganske lett.  Den består av laptopper og
to-tre videokameraer.  Det tyngste er stativene.

> Nå skal det sies at vi gjør dette på gamlemåten med uspislige mengder
> coax. Det kan være at det er lettere trekke frem video-kabling enn
> cat5 og rg59 er noe også mer robust enn cat5.

 Vi kan ikke bruke analog video.  Opplegget vårt er basert på DV
rett fra kameraet.  Vi har én analog omformer som vi bruker til VGA,
og eventuelt lyd.

--
Herman Robak