[NUUG video] Noen ting vi lærte under generalprøven på Chateau Neuf igår.

Tore Sinding Bekkedal toresbe at ifi.uio.no
Sun Feb 22 17:18:09 CET 2009

Herman Robak wrote:
> Vi brukte adskillige timer på å finne frem og bak på
> lyd og lys i Storsalen igår.  Vi klarte det til slutt.

Min sitrep:

Lyd:

Det er to separate systemer i salen, et gammelt, som går nesten direkte
til et labert høyttaleranlegg, og et nytt et, som går via mikseren i
lydlosjen til et Nytt og Fancy høyttaleranlegg. Vi bruker det nye. De
trådløse mikkene er satt opp for å brukes sammen med det gamle systemet.
Heldigvis ligger det en trådløs mottaker i lydlosjen. Den er koblet inn
på mikseren.

Mikseren har tre lokale inputs oppe i losjen, og mottakeren er koblet
inn der. Spørsmålsmikken er koblet inn på stageboksen (Input A01, ftr).
Mikrofonen vi brukte under testing er en AKG dynamisk mikrofon, som er
nærmest pessimal for dette bruket. Under intervjuet skal vi i stedet
bruke en Shure SM58.

Lyd ut tas ut på linjenivå via en matrise i mikseren (Output K01).  Noen
må fortelle RMS hvordan man bruker den "brette rundt"-mikrofonen - om
det er den vi bestemmer oss for å bruke. Det er fryktelig lett å bruke
den feil, med noenlunde grusomme resultater.

Lys:

Lysanlegget var i ustand. Det er det ikke nå lenger. :) Vi bruker en
ganske streit lysmikser. Jeg antar lysbehandlingen vil bestå av "skru
lysen opp til et greit kompromiss mellom bra bilde og RMS' komfort."

-Tore :)