[NUUG video] Billig pc'er til dvsource/sink/switch

Jarle Bjørgeengen jarle at bjorgeengen.net
Wed Jan 7 16:06:17 CET 2009

On Wed, 2009-01-07 at 15:13 +0100, Herman Robak wrote:

>  Bilde i bilde kan nok holde hardt for en P4-prosessor.
> Men det hadde vært interessant å prøve, siden boksen er
> så til de grader billig.  Hvor mye støyer den?

Jeg har en GX280 standard ATX . Den støyer lite ved normal belastning,
men drar på med viftehastigheter når cpu utnyttelsen går opp over litt
tid.

> Det ultimate billige og portable settet kunne bestå av
> én liten og billig desktopmaskin med 3-4 firewire-
> kontrollere, en lett 15-tommers LCD-skjerm og tre lange(*)
> firewirekabler.

Høres bedre ut enn en dvsource appliance pr kilde ja. Trenger en pc med
flere minst 3-4 ledige PCI spor da. Denne har bare 1 (+ 1 PCI express
16x)

> Lang firewire bryter ieee1394-spekken, men fungerer for DV.
> Vi slipper da dvsource over nett; færre maskiner, mindre oppsett
> og mer stabilt(?)

Og kameramannen blir potensielt litt mere mobil.

> Vi trenger en enkel og robust løsning for opptak («dvsink»).
> Backup og failover ville vært fint, så fruktene av godt arbeid
> ikke går opp i røyk.

Det ser vel ut til at det svake punktet , så langt er selve mixer
applikasjonen. Da hjelper det vel ikke å ha en ekstra dvsink ? Det vil
imidlertid hjelpe mot HD crash , filsystem korrupsjon og ustabil dvsink
applikasjon.

Det vi trenger mest av alt nå , er vel å bestemme oss for hvilken vei vi
vil gå, slik at vi kan komme igang med å gjøre ting.

- Jarle