[NUUG video] Noen notater om konvertering fra WMV til Ogg Theora

Petter Reinholdtsen pere at hungry.com
Mon Jan 12 18:05:54 CET 2009

Her er noen observasjoner jeg har gjort meg om konvertering av
Frikanalens WMV-filer til Ogg Theora.

ffmpeg segfault-er når jeg forsøkte å konvertere direkte vha. den.
Endre derfor opp med å bruke ffmpeg2theora, som også er den vi
konverterer med for NUUGs opptak.

Utvalgte filer er allerede konvertert, og bildet ser OK ut, mens lyden
har hakking og skraping, samt ser ut til å være litt ute av sync.
Aner ikke hvordan det kan løses.

Er igang med komplett konvertering med inntil tre omkodingsjobber
kjørende i parallel.  Antar det vil ta dagesvis før den er ferdig, og
at det vil bli problemer med filer som ble lastet ned mens omkodingen
av den aktuelle filen pågikk.  Gitt at alt antagelig må kodes på nytt
senere, så er det ikke noe stort problem.  En kan holde et øye med
se når konverteringen er ferdig.

Jeg mistenker vi bør lage en utgave med mindre oppløsning, for å gjøre
det aktuelt for flere å spille av opptakene.  Dagens filer er veldig
store.