[NUUG video] Hvem gjør hva mht. konvertering.

Jarle Bjørgeengen jarle at bjorgeengen.net
Tue Jan 13 10:19:54 CET 2009

Heisann Rune,

se svar inline.

On Jan 13, 2009, at 9:11 , Rune Bjerke wrote:

> Hei,
>
> 1) Konvertering
>
> Systemet inneholder allerede i dag automatikk for å transkode DV
> filene som blir lagt opp.
>
> Dette systemet kan enkelt utvides til å kode til flere formater
> også, så lenge det er noe som lar seg batch prosessere vha
> programmer som støtter scripting eller full kontroll via
> kommandolinje, ala ffmpeg.
>
> Hva er det dere ser for dere til å kode til Ogg Theora formatet?
> Er det ffmpeg2theora?

Ja.

> Isåfall hvilke switcher og innstillinger
> er det dere bruker? (Sånn at jeg eventuelt kan teste hvordan det
> er å legge inn denne i den samme prosesseringen)

Samme oppløsning som .wmv filene . Ellers tror  jeg default verdier
fungerer ok.

> Det bør være en relativt smal jobb å scripte batch-konvertering
> av det som allerede ligger i systemet, og kjøre dette fra backend-
> maskina slik at man slipper å flytte masser filer rundt omkring.
> (Da med DV-filene som grunnlag)

Veldig bra.

> Det som eventuelt må utvides, er å få lagt til en "alternativ
> video-url" i backend-systemet, om vi skal legge til rette for
> dette i systemet.

Nok en gang, perfekt. Bruk gjerne ${MetaDataVideoId}.ogv som filnavn.

> 2) Format
>
> Som Erik stiller jeg meg fortsatt litt spørrende til valget av
> OGV istedenfor f.eks. H264, da det da hadde vært relativt enkelt
> for alle å f.eks. se filene via en Flash-player.

Mitt inntrykk var at det var ogv formatet som Petter og Erik hadde
bestemt seg for skulle benyttes.

> Flash er installert "over alt", og jeg skjønner ærlig talt ikke
> hvordan OGV som et format med tilnærmet ingen penetrering (annet
> enn på diver *nix'er) er noe bedre enn f.eks. Silverlight,
> iallefall ikke hva angår tilgjengelighet. Da hadde det virket
> mer fornuftig med H264 som primærformat, og OGV som fallback-
> format.

Prinsipielt er jeg enig i at frikanalen bør følge http://www.regjeringen.no/nb/dep/fad/kampanjer/standardiseringsradet/utkast-til-andre-versjon-av-referansekat.html

Det er likevel alltid praktiske hensyn å ta. Frikanalen må bli enig
med Nuug om hvordan man skal gjøre dette i praksis. (Erik/Petter)

> Hva er det man ser for seg av HTML embedding av playere osv for
> å spille OGV filer? Media Player på Windows støtter jo f.eks.
> ikke OGV "ut av boksen", og vil kreve installasjon av CODEC.

Det har ikke vært snakke om embedding såvidt jeg vet. Det betyr ikke
at vi ikke kan snakke om det :-) Men vi bør avklare i litt større grad
disde tingene , før gjør for mye.

> PS:
> På eget initiativ satte jeg meg ned i går kveld og brukte et par
> timer på å teste hvordan det er å jobbe mot Web Servicene som
> finnes i dag, og lagde en liten, forenklet site basert på HTML
> og Media Player:
> http://communitysite1.frikanalen.tv/ez/

Og det mest rasjonelle var jo at du gjorde dette, som har all
tilganger, og rammeverk til å gjøre det enkelt. Hele grunnlaget for
tilbudet fra Petter var vel at frikanalen mente at det ville bli
omfattende og dyrt å gjøre disse endringene på dagens løsning. Du har
jo nettopp vist at så ikke er tilfelle.

Mvh Jarle