[NUUG video] Hvem gjør hva mht. konvertering.

Ole Kristian Lien oklien at nuug.no
Tue Jan 13 11:21:13 CET 2009

On Tue, Jan 13, 2009 at 09:11:01AM +0100, Rune Bjerke wrote:
> 2) Format
>
> Som Erik stiller jeg meg fortsatt litt spørrende til valget av
> OGV istedenfor f.eks. H264, da det da hadde vært relativt enkelt
> for alle å f.eks. se filene via en Flash-player.
>
> Flash er installert "over alt", og jeg skjønner ærlig talt ikke
> hvordan OGV som et format med tilnærmet ingen penetrering (annet
> enn på diver *nix'er) er noe bedre enn f.eks. Silverlight,
> iallefall ikke hva angår tilgjengelighet. Da hadde det virket
> mer fornuftig med H264 som primærformat, og OGV som fallback-
> format.

> [...]

Internettleserene Opera og Firefox 3, støtter OGV standard ut av
boksen. Hvis man bruker en annen netteleser, har man mulighet å bruke
feks: Cortado, som er en java applet. På den måten trenger man ingen
codec, bare java. Og jeg vil påstå at java er mer utbrett enn flash.

Se lenken for eksempler på nettsider som bruker OGV (er nok noen ogg
vorbis sider der også):
<URL:http://www.fsf.org/resources/formats/ogg_data/oggsites>

Kan blant annet nevne at Blip <URL:http://blip.tv/> støtter OGV nå og
bruker Cortado som avspiller, samt <URL:http://en.theorasea.org/>.

Så da ville jeg nok si at det er en mer "ut av boksen" løsning mens
man fortsatt holder på friheten, enn å lukke seg bort i flash. :)

Ole Kristian Lien