[NUUG video] Hvem gjør hva mht. konvertering.

Tore Sinding Bekkedal toresbe at ifi.uio.no
Tue Jan 13 17:55:27 CET 2009

Erik Vold wrote:
> Meget interessant tilbakemelding Tore :+)
>
> Kult å ha deg med på teamet!
>
> Tror vi alle er enige i at brukervennligehet/tilgjengelighet er det
> viktigste. Men jeg vil foreslå at vi tester OGV med java app'en Petter
> foreslår.
>
> Alternativet H.264 med flash og en direkte link til H.264 bør uansett
> være tilgjengelig som sekundærformat (Fungerer fint på stortinget.no
> <http://stortinget.no>)
>
> Er du forresten sikker på at OGV m/Java ikke forutsetter noen
> installering Petter?

> [...]
OGV m/Java høres ut som en merkelig løsning, men om det fungerer
tilfredsstillende så hvorfor ikke. Det forutsetter selvfølgelig at man
har Java-støtte i browseren sin, men det tror jeg ikke er en hårreisende
antakelse nå lenger.

Jeg er enig med deg i at H.264 - både spilt av med Flash og som en
download-link - bør være et alternativ, om ikke nødvendigvis
primæralternativet. Her bør kanskje også H.264 være tilgjengelig i flere
bitrater, for mobile enheter med små skjermer.

Om man har en nylig variant av VLC installert vil Dirac fungere lokalt.
Det er ikke svjv noe som kan embeddes i en side enda, og jeg kan ikke se
at det vil skje i nærmeste fremtid heller. Det ville evt. vært
utelukkende nyttig som en download-link. Dirac tror jeg nok for alle
formål kan sorteres under "Kult å ha".

-Tore :)