[NUUG video] Test av ny video-embedding med cortado java-spiller

Herman Robak herman at skolelinux.no
Wed Jan 14 14:44:11 CET 2009

On Wed, 14 Jan 2009 08:29:57 +0100, Jarle Bjørgeengen <jarle at bjorgeengen.net> wrote:

> Fungerer med Opera 9.60 . Måtte "truste" en java applet med
> uverifisert signatur , for å få opp videoen.

 Det der liker jeg dårlig.  Signerte applets er noe man tyr til
når applet-en trenger høyere privilegier enn applets normalt skal
ha.

Kontrollspørsmål:
* Trenger applet-en å lese lokale filer?
* Trenger den å lytte til sockets?
* Bruker den sin egen protokoll, uten å gå gjennom nettleseren?
* Laster den ned data fra andre nettsteder enn den kom fra?

Hvis svaret er «nei» på alle spørsmålene så burde en
usignert normal applet fungere.

En «betrodd» applet har alle privilegiene et program har.  Det
åpner en like stor låvedør som når man «åpner» en exe-fil på
Windows, faktisk.

Vil vi presse brukerne til å treffe slike risikable valg?

--
Herman Robak