[NUUG video] h.264

Petter Reinholdtsen pere at hungry.com
Sat Jan 31 12:46:32 CET 2009

[Erik Vold]
> Hei Petter!
>
> Takk for raskt svar. Mener hovedargumentene for å ha en fallback på h.264 er
> følgende:
>
> 1) Kvalitet: Theora er ikke i nærheten av h.264 mhp kvalitet

I følge
stemmer ikke dette helt.  Jeg vet at de som liker H.264 også liker å
hevde at kvaliteten er så mye bedre enn Ogg Theora, men har ikke sett
gode undersøkelser som bekrefter det.  Egen begrensede erfaring tyder
på at de er omtrent visuelt like gode.

> 2) Unisont format: h.264 kan brukes på ulike frontender, enten med
> direkte-link eller i flash (og silverlight etter versjon 3.0)

Merk at H.264 er mye forskjellig, slik at det ikke er gitt at alle
disse kan spille de samme filene.  F.eks. hadde tidligere
flash-utgaver kun støtte for en H.264-variant som går under navnet
sorensen-codec, og den kunne ikke spilles av alle andre med
h.264-støtte.  Jeg tror siste flash (9 eller 10) har fått støtte for
mer offisiell H.264, men har ikke sjekket dette selv.  Mistenker
tilsvarende kan gjelde Silverlight. :/

Skulle ønske dette var enkelt. :)

> 3) Tilgjengelighet: Det er svært få som ikke har tilgang til denne
> codecen, dermed er ingen installasjon nødvendig.

Har ikke sett noen kartlegging av hvilke videoformater som fungerer
for ulike avspillere.  Det eneste oversikten jeg kjenner er for
Debian/Linux som jeg har laget selv.  Se
<URL:http://wiki.debian.org/DebianEdu/BrowserMultimedia> for den
oversikten.

> Mulig Theora i ogg-conteiner er like godt mhp punkt 3. Fint om du
> kan bekrefte dette for meg Petter. Det viktigste for vår del er jo
> at man slipper å installere noe. De fleste har java. Trenger ingen
> av disse å installere noe?

Ogg-spilleren i Java skal fungere for alle som har java installert,
ja.

Tore er på video@, sa jeg droppet direkte CC til ham.