[NUUG video] Hvem gjør hva mht. konvertering.

Jarle Bjørgeengen jarle at bjorgeengen.net
Sat Jan 31 14:29:10 CET 2009

On Thu, 2009-01-29 at 09:42 +0100, Rune Bjerke wrote:
> Masse av
> "AC EOB marker is absent pos=XX"
> var det..
>
> Dette ser ut til å være en generisk ffmpeg-issue, så det er
> mulig det ikke stammer fra theora-versjonen.

Jeg trodde tidligere at det skyldtes korrupsjon av dv-inputfil, men det
viser seg at det kun er en av flere mulige forklaringer.

Har også sett det som et resultat av at ffmpeg (eller dens biblioteker)
har problemer med å tolke (tror jeg) alle mulige varianter av input
samme input format . Den kan detektere et format på bakgunn av fourcc
tag'er , men data viser seg likevel å være annerledes (noen steder
ihvertfall) enn det dekoderen til ffmpeg forventer.

Hvorvidt det er kameraet som har produsert dv-filen , grabberen som har
importert det på pc'en eller dekoder til ffmpeg (av den bestemte cvs
versjonen som man til enhver tid kjører) som er _den_store_synderen mot
"standarden" , er ikke så godt å si. Kan se ut som det er avvik i de
forskjellige implementasjonene av formater som gjør utveksling mellom
forksjellige "verdikjeder" av verktøy vanskeligere enn det burde vært.

Jeg kan dessverre ikke si noe mere enn at vi generelt har hatt bedre
erfaring med koding av dv-innhold som er importer med dvgrab, enn andre
kilder. Men jeg har ikke vitenskapelig grunnalg for å påstå det ene
eller det andre.

Har du testet med ffmpeg2theora på linux  ?

- Jarle