[NUUG video] h.264

Erik Vold erikvol at gmail.com
Sat Jan 31 15:16:14 CET 2009

Hei!

Tror dere Dirac også kan fungere uten installasjon? Er det en litt mer
"moderne" codec enn Theora?
Etter hva jeg kan se av ymse nettsider (ingen spesielt vitenskapelige) er
vel ikke Theora like godt på lave bitrater som h.264...
http://www.osnews.com/story/19019/Theora-vs.-h.264
..og bitraten er jo av betydning ettersom bredbånd i Norge enda ikke er
bredbånd...

Skal nok innrømme at det jeg hadde håpet på var at Theora kunne bytte ut
hele den proprietære silverlight-siden.
h.264 er vel foreløpig det eneste som kan matche vc-1, men jeg forstår at
dere ikke ønsker å ta fatt på dette.

Kanskje det beste er å se hvor Theora/Dirac leder oss. Kanskje kvaøiteten på
sikt kan det forsvare at vi hiver silverlight fullstendig. Om det blir
nødvendig kan vi vurdere en utvidelse til h264. Greit om vi ihvertfall
ivaretar en åpning for det i utviklingen. Forsto det som at Tore var veldig
positiv til å lage en slik side som stortinget.no har (flash med direkte
link til h.264 i tillegg til ogg)...

Setter stor pris på deres innsats her og forstår det juridiske er det
viktigeste for dere. Kvalitet og tilgjengelighet er selvsagt det viktigste
for oss, men det er jo lov å håpe på at utviklingen leder oss i retning av
et felles mål.

Takk for mange gode tips :+)

-Erik

Den 31. januar 2009 14:11 skrev Jarle Bjørgeengen
<jarle at bjorgeengen.net>følgende: