[NUUG video] er ogg en åpen standard?

Håvard Espeland gus at ping.uio.no
Fri Jun 26 15:01:55 CEST 2009

On Fri, Jun 26, 2009 at 02:31:36PM +0200, Petter Reinholdtsen wrote:
> [Keld Jørn Simonsen]

> Ja.  Jeg skrev litt om dette i dag, tilgjengelig via
> <URL:http://planet.nuug.no/>.  Sjekk
> <URL:http://people.skolelinux.org/pere/blog/Microsofts_misvisende_argumentasjon_rundt_multimediaformater.html>:
>
>   Microsofts misvisende argumentasjon rundt multimediaformater
>   2009-06-26-13:30
>
>   I Microsoft sin høringsuttalelse til forslag til versjon 2 av
>   statens referansekatalog over standarder, lirer de av seg følgende
>   FUD-perle:
>
>     "Vorbis, OGG, Theora og FLAC er alle tekniske spesifikasjoner
> [...]

IETF skriver ganske klart at RFC3533 det _ikke_ er en standard, men en memo

Fra RFC3533:
"
   This memo provides information for the Internet community.  It does
   not specify an Internet standard of any kind.  Distribution of this
   memo is unlimited.
"

Likevel er jeg enig med deg at en RFC er like godt som et ISO-stempel.
Problemet her er at Theora ennå ikke er publisert, og da er det i hvert
fall vanskelig å argumentere for at det er standardisert.

I så måte er jeg enig med Microsoft; hvis det bare er Xiph som står bak
- samme hvor ideel denne organisasjonen måtte være -, så er den likevel
godseid. Frem til da er det _kun_ opp til Xiph hvordan standarden skal
utvikles videre. Selvsagt kan andre komme med inspill, men Xiph vil
alltid ha siste ord. Jeg ser derfor frem til at IETF ratifiserer Theora.

--
Håvard Espeland