[NUUG video] er ogg en åpen standard?

Petter Reinholdtsen pere at hungry.com
Mon Jun 29 13:50:43 CEST 2009

[Håvard Espeland]
> For å trekke en parallell til OOXML-debatten fyller Xiph ECMAs rolle
> hvor Microsoft standardiserte office-formatet uendret (ECMA Office
> Open XML) mot vederlag hos ECMA. Dokumentet var så åpent for alle på
> samme måte som Xiphs Theora er.

Som en som fulgte OOXML-arbeidet tett, vil jeg bare ha nevnt at OOXML
ikke er åpent for alle på samme måte som Theora.
OOXML-spesifikasjonen refererer til binærformatene til MS Office hvis
spesifikasjoner kun fås fra Microsoft ved å godta vilkår som ikke er
akseptable for mange konkurrenter av Microsoft.  Så vidt jeg vet er
det ingen slike deler i Theora.

> Likevel, da formatet ble behandlet i ISO ble som kjent mange
> endringer gjort, og det er opp til brukerne og velge hvilken utgave
> man skal ha (ISO- eller ECMA-utgaven).

Det er tre formater å forholde seg til i OOXML-verden: docx, ECMA
OOXML og ISO OOXML.  De to første er svært like, mens ISO OOXML har
mange endringer i forhold til de to første.

> La oss nå si at de svært oppegående folkene i IETF finner ut av at
> deler av Theora-spesifikasjonen ikke holder mål; f.eks er den
> tvetydig, inkonsistent eller gjør noe oppriktig dumt. Da hadde jeg
> argumentert for å reparere formatet for å lage en fornuftig standard
> fremfor å sikre bakoverkompatibilitet med en produsenteid
> spesifikasjon - noe man dessverre ikke valgte å gjøre med OOXML.

Enig i at fornuftige endringer bør gjøres i Theora ved behov,
uavhengig av hva en enkeltaktør ønsker.  Når det er sagt, så har
Theora versjonsinformasjon i filene, slik at det er fullt mulig å
endre spesifikasjonen og fortsatt la implementasjoner være
bakoverkompatibel.

> Det jeg ser som problemet her er at Theora selges som ferdig skinn,
> og når man snakker om Theora så mener man (foreløpig) Xiphs
> spesifikasjon.  Joda, problemstillingen er hypotetisk, men jeg synes
> ikke den er uinteressant. I tillegg er jeg usikker på hva slags
> uavhengige implementasjoner som finnes og som ikke er basert på
> libtheora. Kanskje du vet mer om det?

Jeg vet ikke, men et raskt søk førte meg til
<URL:http://en.wikipedia.org/wiki/Ogg> som sier RealPlayer og
DirectShow-filter har uavhengige implementasjoner av Ogg.  Hvorvidt de
også har Theora vet jeg ikke.
<URL:http://no.wikipedia.org/wiki/Theora> henviser til at Helix Player
har tidlig Theora-støtte, men jeg vet ikke hvordan det er gjort.
Usikker på om det prosjektet er aktivt eller ikke.