[NUUG video] Frikanalen theora portal hos NUUG

Petter Reinholdtsen pere at hungry.com
Sun Mar 1 22:36:17 CET 2009

[Jarle Bjørgeengen]
> fungerende minimalistisk versjon med kategorier skal nå være på plass.

Er det greit at jeg sender lenker til denne til foreningen skepsis?
Har lyst til å vise fram Genesis-programmene, som er norske
kreasjonisters presentasjon av sine argumenter. :)

> Safari stopper håndteringen ved <video> istedenfor å prøve videre.

Hm, høres ut som en feil i Safari.  Det betyr kanskje at vi bør fjerne
<video>-taggen fra NUUG-sidene også.

> Opplevde også generelt mindre ustabilitet i avspillingen med cortado
> både med Opera og safari da jeg fjernet innpakkingen.

Den forstår jeg ikke.

> Når det gjelder oppførselen du etterspør , at ekstern avspiller skal
> åpnes ut fra embedding av m3u link i object tag'en ,

Her har vi muligens snakket rundt hverandre.  Jeg tror du snakker om
min bruk av kaffeine-mozilla, som er en embed-avspiller som starter
kaffine som ekstern avspiller.  Det er denne som feiler, men den
forventer ikke at browseren skal starte det eksterne programmet.  Det
gjøres av plugin-koden i kaffine-mozilla.

> Derfor har jeg lagt opp m3u urlen som direktelink istedenfor
> innppaking i object utenfor cortado appleten.

m3u-omdirigeringen er kun en workaround for å hindre at browserne
laster ned video når at brukeren ikke ønsker å spille av videoen,
eller hvis browseren ikke er i stand til å spille av videoen.  Hvis
<object>-taggen refererte til en .ogg-fil direkte, så lastet min Opera
ned filen selv om den ikke hadde støtte for å spille av video (når
plugins er slått av).  Det er plagsomt når den lastet ned 100 MB, så
jeg laget dette m3u-hacket.  Ideen fikk jeg fra NRK, som bruker
m3u-filer på samme viset, antagelig av samme årsak.

> Du , eller andre , må gjerne bidra til en annen løsning . Etter en
> del kødding frem og tilbake ser dette ut til å være mest robust
> etter mitt skjønn.

Regner med at du har rett, og lurer derfor på om NUUGs løsning bør
endres.  Løsningen på dagens NUUG-opptak er det jeg har kommet fram
til er mest robust, men jeg har jo kun testet på Linux, med Opera og
Firefox.