[NUUG video] Medlemsmøte 13.05.2009: Video crew trengs.

Herman Robak herman at skolelinux.no
Sat May 2 17:47:57 CEST 2009

On Sat, 02 May 2009 15:39:33 +0200, Ole Kristian Lien <oklien at nuug.no> wrote:

> Jeg stiller opp. Utstyr og oppsett er nok i orden, eneste jeg vet
> mangler er stativ til nuugs kamera.

 Jeg kan ta med mitt store stativ, eventuelt.

En annen ting: Hvordan er det med lyd?  Lyd fra foreleser går greit
med en radiomygg.  Men hva med publikum?

1) Hva vi helst VIL høre:
* Latter, applaus, tilrop
* Spørsmål og kommentarer med hevet stemme

2) Hva vi gjerne kan høre:
* Svakt ekko av foreleseren (gir romfølelse, men må være svakt)
* Høy mumling og rasling (uro i salen)

3) Hva vi ønsker å høre så sjelden som mulig:
* Sus, brum, ventilasjonsanlegg,
* tasting, klikking, hvisking, snufsing, kremting, hosting,
 rasling i klær, etc.

For at man ikke skal miste noe av (1), og likevel få lite av
(3) så må lyden behandles.  Forsterkingen må opp straks noen
snakker, og ned igjen etterpå, for eksempel.

Jeg har lurt litt på om vi kan få til en rigg for lyd som er
«set and forget», slik at nivåene passer seg selv etter å ha
blitt grovinnstilt.

--
Herman Robak