[NUUG video] Nær datahavari på Nerdhaven i dag

Anders Nordby anders at fupp.net
Tue May 12 19:42:42 CEST 2009

Hei,

Mens Morten W. og jeg holdt på med å få gjort tilgjengelig mer disk på
Nerdhaven i dag, skjedde det ulykksalige: MegaRAID RAID-kontrolleren
dens glemte configen og volumene sine. Vi er litt usikre på hvordan det
kan ha skjedd iom. vi ikke har fjernet noe selv, og det lot seg ikke
uten videre gjennopprette. Imidlertidig hadde vi flaks, data både fra
interne disker og de eksterne diskhyllene lot seg lese ved å koble de på
som SCSI-enheter.

Video rådata vi hadde liggende kopieres nå fra den gamle til den nye
diskhyllen via en midlertidig tower-PC Morten fikk koblet opp før jeg
kom. De interne diskene kunne vi bruke direkte iom. Sun-maskinen har
SCSI-kontroller også. Jeg pusler da med å sette opp software-RAID på de
interne diskene, heller det enn å risikere at boot-disker blir borte
igjen.

Ellers vil jeg si vi tar unødvendig risiko ved å ikke ta backup av
såkalt viktige data som video-rådataene visstnok er. Vi bruker RAID, men
ting kan skje slik at filer blir utilgjengelig. Uten backup har man
liten sikkerhet for dataene. Jeg tar backup av alt annet enn
video-rådata, men har ikke kapasitet på min hjemme-server til alle
dv-filene. Har til nå bekostet backup selv (tar jo backup av andre ting
enn NUUG sine også), men om jeg skal utvide for å ta kopi av alle
dv-filene vil jeg ha dekt utgifter til dette.

PS: Serveren vi bruker er en Sun Fire V20z, som ble bestilt i april
2005, så den er vel rundt 4 år gammel. Ingen garanti for den lenger.
Synes forsåvidt den fungerer stabilt og greit bortsett fra disse
RAID-problemene vi hadde i dag, selv om vi nok hadde hatt mer glede av
en maskin vi kan sette flere disker i. Nå har vi dog fått tilgang på
diskhyller fra USIT. Det er kanskje greit inntil videre..?

Mvh,

--
Anders.