[NUUG video] Nær datahavari på Nerdhaven i dag

Petter Reinholdtsen pere at hungry.com
Wed May 13 11:36:59 CEST 2009

[Anders Nordby]
> Har ikke sett denne. Er de villig til å donere en maskin, eller snakk om
> gratis hosting? Sender du videre mailen?

Ja.  Sendt 2008-11-02 til drift at nuug:

Date: Sun, 2 Nov 2008 09:35:11 +0100
From: Petter Reinholdtsen <pere at hungry.com>
To: "Thomas B. Døderlein" <thomas at lizacom.com>
Cc: drift at nuug.no
Subject: Re: Serverplass

[Thomas B. Døderlein]
> Hei Petter
>
> Beklager at vi desverre har hatt litt kapasitetsproblemer med å følge opp
> NUUG og ditto omtale i Linmag. Som du sikkert har sett, har vi når det
> gjelder Linmag leid inn Svein-Erik for å fortsette med å oppdatere Linmag,
> dog med vekslende hell. Fortsatt er vi litt "tynet" på ledig tid, men vi
> håper at det endrer seg over nyttår.

Jeg har gjettet på at det har vært mer arbeide enn dere hadde
kapasitet til, ja. :)

Det gleder meg å høre at dere ikke har glemt NUUG, og jeg er veldig
interessert å få til et tettere samarbeide.

> I forbindelse med at vi nå straks er klar med ett nytt serversenter,
> lurer vi på om videogruppen (evt andre deler av NUUG) fortsatt har
> behov for tilgjengelig lagringsplass?

Det problemet ble løst, ved at NUUG overtok en diskhylle fra
Universitetet i Oslo.  Dette ga oss 1.8 TB disk for lagring av video
og løste lagringsproblemet for noen år framover (ca. 930 GB brukt så
langt). :) NUUGs maskiner står nå hos universitetet, der vi har gratis
UPS-strøm og nett med ubegrenset nettbruk og 100 MBit/s over tre hopp
til NIX.  Dette er vi som du sikkert forstår ganske fornøyd med.

Når det er sagt, så håper jeg vi kan finne et samarbeide som fungerer
for begge parter.  Har ikke tenkt mye på hvilke tilbud vi kunne ha
bruk for, og det bør uansett diskuteres med driftsgruppa til NUUG.
Kanskje en offsite backup-tjener hadde vært fint.  I dag tas det
backup i ny og ne av de mest vitale datafilene, men ikke av
DV-videoene (dvs. de 930 GB med data).  Så, la oss holde kontakten.

Cc til driftsgruppen, som har fått kopi av din epost.