[NUUG video] Innspill til NRK ang. fremtidens nett-tv

Jarle Bjørgeengen jarle at bjorgeengen.net
Wed May 20 15:29:20 CEST 2009

On May 20, 2009, at 3:06 , Petter Reinholdtsen wrote:

> [Jarle Bjørgeengen]
>
> For oss som kun ser ulempene med Silverlight (umulig å spille av med
> fri programvare, bruker ikke frie og åpne standarder, muliggjør
> avspillingssperrer og produktlåsing), hvilke fordeler er det en er ute
> etter?  Vanskelig å gi råd når en ikke kjenner målet en sikter på.

To nøkkelord ble nevnt. Adaptive streaming og høy kvalitet i forhold
til båndbredde. Jeg er enig i det du sier, men klarer likevel å
akseptere at mange synes silverlight fungerer helt utmerket, og at
mange benytter det.

> Jeg har ingen windowsmaskin (aksepterer ikke bruksvilkårene) og dermed
> heller ingen Silverlightinstallasjon, og aner ikke hva som er fint med
> løsningen i og med at den ikke fungerer for meg.

Argumentet om åpenhet og brukervilkår holder uansett . Jeg synes også
det hadde vært fint å komme opp med noen argumenter av teknisk
karakter, eller i det minste avdekke hva som skiller Silvelrlight fra
eksisterende åpne løsninger , slik at man kan estimere
utviklingskostnader.

La oss ikke henge oss opp i Silverlight eller ikke, men komme opp med
alternative åpne løsninger for effektiv streaming i stor skala.

- Jarle