[NUUG video] Innspill til NRK ang. fremtidens nett-tv

Nils-Anders Nøttseter nils-anders at nottseter.no
Wed May 20 16:41:17 CEST 2009

On 20. mai. 2009, at 15.29, Jarle Bjørgeengen wrote:

> To nøkkelord ble nevnt. Adaptive streaming og høy kvalitet i forhold
> til båndbredde. Jeg er enig i det du sier, men klarer likevel å
> akseptere at mange synes silverlight fungerer helt utmerket, og at
> mange benytter det.

Såvidt jeg har forstått har Microsoft utvidet mpeg4 med noen
proprietære tillegg (som vanlig) og laget en enkel men snedig løsning
for adaptiv bitrate slik at videostrømmen tilpasser seg båndbredden
som er tilgjengelig per bruker. Dette vil jo holde bildekvaliteten så
høy som mulig samtidig som man får jevn og fin strøm uten bufring
eller artifakter i bildet. Dette er implementert i en uhyggelig
silverlight-løsning. Kan denne funksjonaliteten erstattes i åpne
formater?

I forhold til codec; er H.264 åpent nok, eller er det bare ogg/theora-
type formater som er akseptabelt i et frihets-/åpenhetsperspektiv?

Men selv om H.264 er akseptabelt, så vil jo innpakningen være neste
problem. Om det puttes i silverlight eller flash har vi jo ikke kommet
nevneverdig lengre enn dagens wmv-format.

Når det gjelder Theora, så ser det ut til at det rett og slett er
foreldet i forhold til hva man får av kvalitet per bitrate. I
hvertfall når man går opp i bitrate mot HD. Theora er såvidt jeg vet
designet mest for lave bitrater, og den tilhører 'forrige generasjon'
codec'er.

Hva med Dirac? Er det noen som har testet dette for streaming? Den er
jo helt åpen, og skal visstnok kunne ha bedre kvalitet enn H.264.

> Argumentet om åpenhet og brukervilkår holder uansett . Jeg synes også
> det hadde vært fint å komme opp med noen argumenter av teknisk
> karakter, eller i det minste avdekke hva som skiller Silvelrlight fra
> eksisterende åpne løsninger , slik at man kan estimere
> utviklingskostnader.
>
> La oss ikke henge oss opp i Silverlight eller ikke, men komme opp med
> alternative åpne løsninger for effektiv streaming i stor skala.

Jeg har fått opplyst at NUUG bruker icecast+ogg+theora/vorbis for live
streaming. Hvordan er erfaringene med dette? Vil det la seg gjøre å
bytte til ogg+dirac for å få en nyere åpen codec med høyere kvalitet?

Finnes det andre alternativer å tenke på, i alle ledd?

Det er mange som ønsker at NRK skal benytte åpne formater, men først
og fremst må det fungere, både driftsmessig, men også at brukere får
det til uten for mye hassle. Å bytte dagens løsning som 'fungerer
flott' i windows mot en løsning som windows-brukere ikke får til uten
masse arbeid er et tap.

--
N/A