[NUUG video] Innspill til NRK ang. fremtidens nett-tv

Petter Reinholdtsen pere at hungry.com
Wed May 20 17:05:20 CEST 2009

[Nils-Anders Nøttseter]
> I forhold til codec; er H.264 åpent nok, eller er det bare
> ogg/theora- type formater som er akseptabelt i et
> frihets-/åpenhetsperspektiv?

H.264 har problemer pga. royalty-krav, jamfør
<URL:http://www.mpegla.com/news/n_03-11-17_avc.html>.  Det gjør at fri
programvaredistribusjoner får problemer.  Når lisenskostnaden er 0
blir det problematisk å skulle betale noen øre pr. bruker. :)

> Men selv om H.264 er akseptabelt, så vil jo innpakningen være neste
> problem. Om det puttes i silverlight eller flash har vi jo ikke
> kommet nevneverdig lengre enn dagens wmv-format.

Enig.

> Når det gjelder Theora, så ser det ut til at det rett og slett er
> foreldet i forhold til hva man får av kvalitet per bitrate. I
> hvertfall når man går opp i bitrate mot HD. Theora er såvidt jeg vet
> designet mest for lave bitrater, og den tilhører 'forrige
> generasjon' codec'er.

Jeg tror dette er en myte som ikke stemmer med virkeligheten.  Hvor
har du dette fra?  Det foregår forresten jobb med å forbedre
referanseimplementasjonen som visstnok gir mye bedre bildekvalitet,
jamfør <URL:http://web.mit.edu/xiphmont/Public/theora/demo7.html>.

> Hva med Dirac? Er det noen som har testet dette for streaming? Den
> er jo helt åpen, og skal visstnok kunne ha bedre kvalitet enn H.264.

Dirac er jo fin, men ikke tilgjengelig i mange avspiller så langt.
Regner med at det bedrer seg de neste årene.

> Det er mange som ønsker at NRK skal benytte åpne formater, men først
> og fremst må det fungere, både driftsmessig, men også at brukere får
> det til uten for mye hassle. Å bytte dagens løsning som 'fungerer
> flott' i windows mot en løsning som windows-brukere ikke får til
> uten masse arbeid er et tap.

Det er helt klart mange hensyn å ta.  Jeg håper vi kan bidra med å
finne en løsning som både gir åpne standarder og enkel tilgang for
mange brukere.  Har du sett på frikanalløsningen eller sidene vi
bruker for å spille av møteopptakene?
Dvs. <URL:http://www.nuug.no/pub/video/frikanalen/frontpage.cgi> og
<URL:http://www.nuug.no/aktiviteter/20090512-bifrost/>.  Anbefaler
også å ta en titt på