[NUUG video] Innspill til NRK ang. fremtidens nett-tv

Jarle Bjørgeengen jarle at bjorgeengen.net
Wed May 20 18:28:15 CEST 2009

On May 20, 2009, at 5:39 , Håvard Espeland wrote:

> Dirac er wavelet-basert og hører til neste-generasjons codecer.
> Dessverre mangler mye før man kan benytte denne til storskala
> streaming:

Kan du være mere spesfikk mht. hva som mangler ? Ville ikke en
ferdigstilling av en streamingvennlig standard basert på dirac/wavelet-
teknologi være nettopp noe som kringkastere som NRK , BBC m.fl. kunne
gå sammen å støtte utviklingen av, for å sikre investeringene på lang
sikt, og dermed støtte opp den allmenne interesse av at slike
standarder er baserer seg på de samme prinsipper som ogg/theora/vorbis.

> - Den er ikke standardisert, og er bare en løs spesifikasjon (på
> samme måte som
>  Theora).

Hva skal til for å få den standardisert ?

> Riktignok ble et liten del av den (Dirac PRO) standardisert av SMPTE
>  som VC-2 i fjor, men dette er en intra-frame-codec som ikke er
> egnet til
>  streaming da den er laget for postprosesseringsbruk.
>
> - Utvalget av enkodere og avspillere er svært begrenset. Dette endrer
>  seg forhåpentligvis raskt hvis den blir standardisert, men frem til
> da
>  er det lite vits å satse på denne.

Et utviklingsprosjekt måtte i så fall inkludere plugins til nettlesere.

> Til slutt vil jeg si at det beste hadde jo selvsagt vært å benytte
> en åpen
> løsning som fungerer på alle plattformer direkte ut av boksen, men
> jeg kjenner
> ikke til noen slik løsning som vil fungere i praksis.

Ikke jeg heller. Men jeg mener likvel at allmenkringkasterne ,
brukerne og samfunnet er tjent med at kringkastere går sammen om å
organiserer og betaler utviklere i de relevante prosjektene for å
implementere ønsket funksjonalitet samt drive frem en _helt_ åpen
standard som er fri for patenter og ting som kun advokater tjener på.
Allmenkringkastere som er finansiert gjennom TV lisens og skattepenger
har et ekstra stort ansvar for å investere i teknologi som er til
felleskapets best. Det kan man vel knapt kalle en SilverLight-løsning.

Det _burde_ jo være kringkasterne som sitter i førerset for å drive
frem standarder for dette. Det virker på meg som muligheten for å
gjøre dette nå er tilstede.

Det er kostbart å drive frem dette. Hvis ikke kringkastere, som er
storforbrukere av slik teknologi, kan finansiere slikt er det nok
ingen som kan gjøre det. Jo lenger man fortsetter å benytte proprietær
teknologi, desto lenger kjører man seg inn et spor som ingen andre enn
Microsoft er tjent med.

- Jarle B.