[NUUG video] Innspill til NRK ang. fremtidens nett-tv

Jarle Bjørgeengen jarle at bjorgeengen.net
Thu May 21 13:23:21 CEST 2009

On May 21, 2009, at 12:57 , Håvard Espeland wrote:

> Denne mailen begynner å bli veldig lang, så jeg tar meg frihet til å
> kutte litt.

Jepp. Jeg og :-)

(...)

> [...]
> benyttes
> av alle - uten vederlag!
>
> Problemet her er at det ikke finnes noen ferdig tilgjengelig løsning
> hvor man kan si "Velg dette produktet i stedet for Silverlight så er
> alle fornøyd". For å lage en slik løsning trengs det store beløp og
> kanskje år med utvikling. Selvsagt, jeg mener at NRK bør være sitt
> ansvar som allmennkringkaster bevisst og gjennomføre dette. Men de må
> være ganske klar over hvorfor de skal bruke så mye ressurser i
> stedet for
> å bare kjøpe en løsning av Microsoft for en rimelig penge.

Samt å vurdere hva som blir rimeligst, også på lang sikt og evt. i
samarbeide med andre kringkastere.

(...)

> [...]
> innholdet i best mulig kvalitet til lavest mulig båndbredde i en godt
> støttet avspiller. Hvis samme video er tilgjengelig i h.264/vc-1 og
> samtidig i Theora er det knekkende likegyldig for meg om NRK har
> betalt
> patentløsepenger for å kjøpe enkoderen, så valget er ganske enkelt.
> Samtidig er det like uviktig for Nrk om jeg har betalt løsepenger via
> Microsoft til patentinnehaverne som en del av Windows-lisensen,
> eller om
> jeg har lastet ned en fri implementasjon av kodeken som i vlc.

Hvis jeg utelukkende har på "sluttbruker-hatten" er jeg enig med deg.
Hvis jeg tar på "samfunnsegasjement-hatten" er jeg ikke enig. Jeg
mener sistnevnte er av større betydning i denne diskusjonen.

Jeg mener også at NRK (og tilsvarende søster-bedrifter) bør ta
spesielt ansvar for å drive den langsiktige utviklingen i riktig (les:
åpen) retning, og unngå at kortsikitige hensyn går på bekostning av
den langsiktige utviklingen, i for stor grad.

- Jarle B.