[NUUG video] Innspill til NRK ang. fremtidens nett-tv

Audun Vaaler audun.vaaler at hiof.no
Fri May 22 09:41:56 CEST 2009

On 20. mai. 2009, at 16.41, Nils-Anders Nøttseter wrote:
> [...]
[...]
> Såvidt jeg har forstått har Microsoft utvidet mpeg4 med noen
> proprietære tillegg (som vanlig) og laget en enkel men snedig løsning
> for adaptiv bitrate slik at videostrømmen tilpasser seg båndbredden
> som er tilgjengelig per bruker. Dette vil jo holde bildekvaliteten så
> høy som mulig samtidig som man får jevn og fin strøm uten bufring
> eller artifakter i bildet. Dette er implementert i en uhyggelig
> silverlight-løsning. Kan denne funksjonaliteten erstattes i åpne
> formater?

Jeg kan ikke huske å ha sett utbredt støtte for noe slikt.

Generelt synes jeg NRK bør sikre at alle kan se videoinnholdet (med
f.eks. Theora/H.264), men samtidig ha mulighet til å tilby mer
eksperimentelle varianter av det samme innholdet, med f.eks.
Silverlight og adaptiv streaming.

> I forhold til codec; er H.264 åpent nok, eller er det bare ogg/theora-
> type formater som er akseptabelt i et frihets-/åpenhetsperspektiv?

Som andre har nevnt omfattes H.264 av royalty-krav, som er
problematiske for fri programvare. Med kvalitetsforbedringene som er
på vei kan muligens Theora kombinert med eksperimentell, adaptiv
Silverlight-streaming være en god løsning.

> Men selv om H.264 er akseptabelt, så vil jo innpakningen være neste
> problem. Om det puttes i silverlight eller flash har vi jo ikke kommet
> nevneverdig lengre enn dagens wmv-format.

Det bør skilles mellom tre ting:

   1. Codec (for komprimering/dekomprimering, f.eks. H.264, Theora, WMV)

   2. Innkapsling (formatet bilde og lyd pakkes inn i, f.eks. MP4, Ogg,
      WM)

   3. Programvare for avspilling (plugin)

Med en ryddig implementasjon av streamingsystemet bør det være mulig å
tilpasse punkt 3 til hver brukers nettleser. Windows-brukere og andre
med Silverlight kan få Silverlight-tilpasset HTML-kode. Andre får kode
for Ogg Theora (vha. <video>-taggen, Java/Cortado eller VLC-plugin).

En slik løsning medfører riktignok noe merarbeid og økt kompleksitet,
men med en god arkitektur bør forskjellen være minimal.

Idéelt sett bør dessuten URL-er direkte til innholdet publiseres
tydelig, slik at brukere lettere kan løse problemer selv. (NRKs
advokater synes sikkert det er skummelt. Direktelink bør i alle fall
være tilgjengelig når det ikke er store juridiske hindringer.)

> Når det gjelder Theora, så ser det ut til at det rett og slett er
> foreldet i forhold til hva man får av kvalitet per bitrate. I
> hvertfall når man går opp i bitrate mot HD. Theora er såvidt jeg vet
> designet mest for lave bitrater, og den tilhører 'forrige generasjon'
> codec'er.

Theora er dog høyst brukbar, og langt bedre enn ingen video i det hele
tatt :-)

> Hva med Dirac? Er det noen som har testet dette for streaming? Den er
> jo helt åpen, og skal visstnok kunne ha bedre kvalitet enn H.264.

Dirac ser ut til å være verdt å vente på, men fortsatt ikke helt klar.

- Audun

--
Audun Vaaler
Doktorgradsstipendiat, HiØ