[NUUG video] Opptak og streaming av NUUG møte Tirsdag 10.08.2010: praktiske detaljer:

Rune Bjerke rune at never.no
Mon Aug 16 09:45:19 CEST 2010

Hei,

Jeg har ikke noe erfaring med "gstreamer", men fra det jeg leste på web så virket det egentlig bare som en slags platform-generisk variant av Windows sine rammeverk rundt DirectShow (og GraphEdit), med input sources, diverse filtre, og output sinks.

Hva var egentlig tanken i forhold til Theora-encoding her; at man istedenfor å skulle starte to prosesser med ffmpeg2theora heller skulle lage en gstreamer graf som har en input source, en splitter og to output file sinks? (2 theora sinks med ulike innstillinger?)

Isåfall er det jo mye enklere å gjøre førstnevnte, siden vi allerede har støtte for ffmpeg2theora ... med mindre det sparer enormt mye maskinressurser å gjøre det med gstreamer, eller om man ønsker å sette inn andre filtre i grafen (preprosessering osv).

Er det ellers noen fordeler med å bruke gstreamer til regulær rett-frem-Theora-encoding over å bruke ffmpeg2theora til det?

Om man skal ha fler formater må det oppdateres i backend og, og så må også databaser og web servicer utvides til å ha med disse formatene. (Siden NUUG-implementasjonen jobber mot "Community Site" web servicen betyr det at Community Site databasen, web servicen og sync scriptet også må oppdateres.)

I det hele tatt ikke noe veldig omfattende greier, men det tar sikkert en time her og der.

-r