[NUUG video] Video-opptak på Freedom Fest 2010?

Hans-Petter Fjeld atluxity at 1kb.no
Sun Oct 10 16:14:05 CEST 2010

Hey Hans.

Jeg foretrekker "CC-by" som lisens, og vi kan sikker slippe den under fler eller en friere lisens om noen har sterke følelser for det.

Ok, det er ikke behov for lydanlegg for vår del, men det påvirker sterkt vår arbeidsmetode. Lyd er _veldig_ viktig. Dårlig bildekvalitet er det mulig å tilgi, men lyd må være av god kvalitet uansett. Vi har 2 stk mikrofoner, en som plasseres på skjorta til taleren, og en som er håndholdt. Den sistnevnte blir gjerne brukt til publikumspørsmål. Det vil virke litt unaturlig for publikum å måtte vente på en mikrofon for å kunne si spørsmålet sitt, _spesielt_ dersom det ikke er noe lydanlegg koblet til denne mikrofonen. Enten må man være litt påpasselig med dette, eller så må taleren gjenta spørsmålene.

Nedrigg virker ikke som noe problem, det er fint. Opprigg kvelden før eller ikke, det er ganske likegyldig for meg, har noen andre noe tanker om det?

Lys er viktig på den måten at det dyre og fine kameraet som vi har trenger en del lys for å gjøre seg selv verdt prisen sin. Med lite lys ser det ut som om det er filmet med et regulært håndholdt feriekamera. Om vi rigger opp kvelden før så har vi kanskje tid til å se om vi får gjort noe med den biten. Noen som har noe utstyr i liten skala liggende dersom vi trenger?

Ok, dere har en presentasjonmaskin, den har VGA-utgang? Av erfaring så kommer det gjerne en eller annen taler som bruker Mac... og de har gjerne ikke vga-utgang, men trenger en overgang. Dersom det mot formodning skulle skje at vi ikke får koblet oss på denne video-strømmen så blir bare video-opptaket av denne taleren litt kjedeligere enn opptaket av de andre. Dere har mennesker som tar seg av det å få presentasjonen opp på presentasjonmaskinen? Under denne prosessen må vi fokusere på å ta mikrofonen av en person og på neste, så litt pause imellom hver taler må det uansett regnes med.

Spontant format er greit nok, det åpner for mye utfordringer, men sånn får det bare bli. Kameraet vårt har teknisk sett mulighet for å flyttes på mens det filmer, men det vil vi ikke. Kameraet bør absolutt bli på det stativet det settes opp på.

Nå som Morten har satt av dagen ser det ut som om vi sees 30. oktober. :)

På tampen kan jeg nevne at videogruppa har det som trengs av forutsetninger for å streame dette live på nett dersom det er ønskelig, men det krever en infrastruktur i lokalet i form av en nettverksplugg som vi kommer rett på nett med. (Altså uten noe proxy-ræl osv) Funker ssh ut så funker vel også vår streaming ut (tar jeg feil så retter nok noen på video-lista på meg). Dette er såklart bare dersom det er ønskelig, og dersom vi kommer på nett via en nettverkskabel.

-- HP