[NUUG video] Forsinkelser for Ogg Theora og WebM?

Steinar H. Gunderson sgunderson at bigfoot.com
Tue Oct 12 02:03:50 CEST 2010

On Mon, Oct 11, 2010 at 11:16:13PM +0200, Petter Reinholdtsen wrote:
> Hei.  Så dine interessante betraktninger rundt videostreaming og
> forsinkelser.  Har du gjort tilsvarende forsøk med Ogg Theora og WebM?

Hei,

Først av alt må jeg bare påpeke at dette er noe som gjøres i regi av
frivillig arbeid på The Gathering -- selv om arbeidsgiveren min (Google) er
tungt inne i markedet for digital video om dagen, er det ikke et prosjekt de
har noen involvering i.

Når det er sagt, har vi ikke vurdert Theora som et realistisk alternativ
i prosjektet. Jeg vil bli svært overrasket om det vi gjør med H.264 ikke
også kan gjøres med Theora, men implementasjonen er vesentlig mindre moden;
spesielt er enkoderen såvidt jeg kan huske fra tidligere tester ekstremt
CPU-hungrig, så hungrig at det er problemer bare å enkode et vanlig
SD-signal i sanntid. Da sier det seg selv at det blir vanskelig å skulle
kjøre 720p50, og enda vanskeligere å skulle gjøre det med lav latens.

Enkoderen støtter såvidt jeg vet heller ikke Periodic Intra Refresh (PIR)
som vi har valgt å basere oss på, og jeg vet ikke om formatet har de
funksjonene som skal til for å bruke det på en fornuftig måte
(recovery-signaler). Det er dog antageligvis mulig å klare seg uten PIR
om man godtar mer variabel båndbreddebruk.

VP8 er, såvidt jeg vet, foreløpig ikke støttet av VLC overhodet, hverken på
enkoder- eller avspillersiden, og den kan heller ikke legge hverken Vorbis
eller Theora i en TS-mux. Du har også samme problemet med PIR her.

Vorbis har såvidt jeg husker lignende latens som MP3 (et par hundre
millisekunder), så den er uaktuell til vårt bruk. Som nevnt i postene jobber
dog Xiph med en ny lavlatens-codec som godt kan være egnet når den
stabiliserer seg, får en TS-mapping og VLC begynner å støtte den på klient-
og serverside.

> Må innrømme at det er morsomt å se at du fra din kant er involvert i
> Frikanalen.  NUUG og videogruppa til NUUG er også involert, og har
> nettopp kommet skikkelig igang med å publisere NUUG-foredrag på
> Frikanalen.  Hvis du er interessert får du kontakt med videogruppa på
> IRC, #nuug-video på irc.freenode.net.

Jeg er ikke involvert i Frikanalen, jeg bare låner tilgang på utstyr fra dem.
De ønsker, såvidt jeg har skjønt, på lengre sikt å gå bort fra sin nåværende
Windows-baserte avspillerløsning, og støtte for Blackmagic-kortene i VLC
(i Linux) er en del av den planen, så det er en vinn-vinn-situasjon. (De
ønsker dog også output-støtte, hvilket jeg ikke har noe behov for selv, og
derfor neppe kommer til å lage.)

> Har du forresten lest
> sånn apropos H.264?

Ja, jeg kjenner til patentene rundt H.264. Jeg tror dog jeg skal la være å
uttale meg hverken den ene eller den andre veien sånn offentlig. :-)

/* Steinar */
--
Homepage: http://www.sesse.net/