[NUUG video] Ang dokumentarfilm om fri kultur

Thomas Gramstad thomas at efn.no
Thu Oct 28 13:19:05 CEST 2010

On Thu, 28 Oct 2010, Petter Reinholdtsen wrote:

> [Thomas Gramstad]
>
> Noen anser nok det som å frigjøre kultur, på lik linje med at noen
> dyrevernere anser det som å frigjøre dyr å klippe opp burene til dyr
> og slippe dyrene ut. :)

Joda. :-)
Blant dem som er "lengre ned" eller lenger ut i distribusjonskjeden
(og strengt tatt ikke en del av "scenen") er dette utvilsomt en
fremtredende holdning, og trykket fra dem har utvilsomt vært politisk
viktig i kampen mot DRM også. Og "scenen" er, eller har iallfall vært,
en helt nødvendig forutsetning for disse.

Men idag tror jeg den balansen er i ferd med å tippe over, fordi fri
kultur er i ferd med å bli såpass stor og etablert at den kan ta over
og erstatte den proprietære kulturen. Kanskje ikke helt der ennå, men
det er ikke så veldig lenge til vi er der. Interessant tema å
diskutere, men bør kanskje gjøres et annet sted enn på NUUGs
videoliste. :-)

> Jepp.  Men jeg tror kostnaden er for høy.

Ja, enig i det forsåvidt.

Men en del opphavsrettshavere vil aldri klare å komme seg ut av
DRM-tåka og sine egne selvpålagte bur.

> Anbefaler forresten å lese
> om hvorfor DRM er skadelig for samfunnet.

Tnx.

Thomas