[NUUG video] Video-opptak på Freedom Fest 2010?

Hans-Petter Fjeld atluxity at 1kb.no
Sun Oct 31 11:10:45 CET 2010

Hei alle sammen!

Vel blåst i går.
I denne mailen har jeg lyst til å tømme meg litt for tanker etter gårsdagens arrangement.
Jeg tror mailer som dette alltid er nyttige etter arrangement.

Til å være det første året for dette arrangementet så er jeg imponert. Det var en bredde på programmet som jeg tror traff mange, og rekkefølgen på talerne virket langt fra tilfeldig. Dog var dette en god del mindre IT-spesifikk enn mye av hva jeg er vant til, men det gjorde ingenting. Jeg er fornøyd med at jeg tok på meg dette, og håper å få det til neste år også. (Selv om turnus-planen jeg jobber etter i dag sier at jeg jobber dagskift neste år)

Til selve video-arbeidet, så har vi jo fortsatt ikke levert noen ferdig video-filer enda, så vi er ikke helt ferdige. Men jeg vil si litt ang det som ble gjort i går.

Opprigg for vår del gikk fint. Vi var nok personer osv. Fikk litt problemer med video-oppsettet på macbook og mac mini. Jeg hadde ikke lært meg dvswitch og dvsource godt nok, så jeg klarte ikke å fyre opp dette. Det må jeg prøve å bli flinkere til. Konsekvensen er at alle talere som er før kl 1500 ble kun tatt opp på tape. Av disse var det 1 stk som brukte presentasjon som hjelpemiddel. Dette medfører så klart litt ekstra-arbeid i etterkant, noe vi i videogruppa gjør vårt beste for å unngå.

Oppsettet på maskinene var lite tilbøyelige til å prate sammen uten at en dhcp-server kunne holde dem i hendene, jeg håper vi kan få til en løsning hvor vi enklere kan bytte mellom dette. Det er ikke alltid vi har nett, og vi skal ikke trenge å være avhengig av dette. Jeg kan godt sikkert også lære meg å bli flinkere til å sette opp linux-maskiner på nett på diverse kreative måter, men litt av poenget er at man ikke skal trenge å være så flink som meg for å sette opp dette. :)

Litt om selve lokalet, for vår del. Vi stressa litt med å få kobla oss på lyd-anlegget som ble brukt, og holdt på å gi opp da en totalt tilfeldig video-person som kjente arrangørene kunne informere oss om at det var et annet, umerket, punkt vi måtte bruke. Han kunne også bidra med en XLR hann-til-hann kobling som trengtes for dette. Det var ikke noe miksebord i lokalet fra før av. Lokalet hadde også trådløse mikrofoner på hodebøyler og en del svanehalsmikrofoner. Fikk inntrykk av tidligere nevnte video-person som hjalp oss litt at de hadde utstyr, men man måtte mase veldig på dem for at de skulle finne det frem.

Rommet har veldig gjenklang, så alle små lyder fra salen forsterkes litt, dette blir nok ikke et for stort problem på våre opptak.

Lys er ok, kunne vært bedre. Når man demper lyset pga presentasjonfremvisning så er det fortsatt en liten spot som står på taleren og belyser han. Kunne vært bedre. For vår del så var det ikke noe nett der. Etter hva jeg fikk med meg så skulle de hatt ekstra betalt for det. Usikker på om det var kablet eller trådløst.

Jeg skulle ønsket vi kunne ha vært minst to stk på nedrigging, men det gikk greit alene. Bare litt tungt å bære alt til bilen, men det er bagatell.

Spent på å se resultatet når det blir ferdig bearbeidet. :)

Mvh
Hans-Petter