[NUUG video] Hva gjør at frikanalens innslag må tekstes eller ha nordisk tale?

Petter Reinholdtsen pere at hungry.com
Wed Aug 31 14:15:31 CEST 2011

[Ola Tellesbø]
> Dropp teksting. Det finnes ikke hjemmel for å pålegge teksting.

Det jeg lurte mest på er hvor det blir pålagt at det skal tekstes.
Dvs. hvilket aktuelt dokument er det som omtaler dette spåkkravet?
Vet du det?

> Så vidt jeg vet kommer (u-)vanen fra Tyskland fordi myndighetene
> ville vite hva som ble sagt i alle innvandrerinnslagene, særskilt de
> somaliske, tamilske og arabiske ...

Personlig har jeg jo sympati med at sendingene skal være forståelig
for de fleste innbyggerne i Norge, men engelsk burde være forståelig
for de aller fleste og dermed er jeg lysten på å droppe teksting for
våre engelske ønskefilmer.

> Generelt: Frikanalen kan ikke nekte noen ikke-kommersielle aktører å
> sende uansett hva innholdet måtte være. Det skjema som redaktørene
> må skrive under på, er ulovlig, og må droppes. Det eneste Frikanalen
> skal ha er oppdaterte kontaktopplysninger om redaktøren til ethvert
> innslag.

Det hadde vært fint om skjemaet ble enklere, ja.  Jeg er ikke
komfortabel med å fyllte ut skjemaet slik det står i dag, og har
derfor latt være.